Nad tym głowi się chyba każdy nauczyciel i każdy rodzic w Polsce. Serce podpowiada: otwierać, i to w miarę szybko, bo marzymy o końcu lockdownu, o spotkaniu z uczniami i o normalnej nauce. Rozum nakazuje porzucić nadzieje na rychły powrót do sal lekcyjnych, bo trzecia fala wciąż jest groźna.
Tak naprawdę to kluczowe pytanie nie brzmi: „czy otwierać?”, ale „kiedy otwierać?” i „pod jakimi warunkami?”. Oczywiście to otwieranie traktuję umownie, rozumiejąc przez to powrót do zajęć stacjonarnych, bo jasne jest, że nawet w czasie lockdownu oświata nie jest zamknięta na siedem spustów.
Wracając do głównego wątku, kiedy otwierać i jak? Na pewno nie tak, jak uczyniono z przedszkolami i innymi placówkami działającymi stacjonarnie. Nauczyciele i pracownicy mają słuszny żal, że znowu są rzuceni na pierwszą linię, bo rząd chce oszczędzić na zasiłkach opiekuńczych (patrz – s. 3). A kiedy otwierać? Dopiero po wakacjach, z pierwszym dzwonkiem czy jednak wcześniej. Tocząca się tu i ówdzie dyskusja na ten temat przeniosła się także na łamy Głosu. Prof. Robert Flisiak, prezes Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych, zaleca ostrożne otwieranie szkół (chociaż jest zwolennikiem otwarcia przedszkoli i żłobków). Profesor uważa też, że „dalsze luzowanie obostrzeń, w tym tych dotyczących szkół, należy uzależniać od sytuacji lokalnej” (czytaj – s. 6). – Będę się upierał przy regionalizacji i stopniowym luzowaniu klas – od najmłodszych do najstarszych – zapowiada.
(…)
Jakub Rzekanowski
Więcej – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2021:
- Felieton. Nie ze mną te numery
- Przedszkola wracają do pracy stacjonarnej. Wkrótce to samo czeka klasy I-III?
- W kwietniu miały wystartować szkolenia dla nauczycieli WF. Nie wystartowały
- Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG. Walka ze zmianami klimatycznymi musi mieć edukacyjną twarz
- Wpuszczenie dzieci do szkół wywołało dwie fale. Niestety, to był błąd
- Dodatkowe 187 mln zł dla oświaty? Wcale nie jest pewne, że te pieniądze trafią do uczniów i nauczycieli
- Adam Bodnar jako RPO szczególnie aktywnie występował w sprawach uczniów i nauczycieli
- RPO do wiceministra Rzymkowskiego. „Kwestionowanie praw zwierząt nie służy edukacji przyrodniczej”
- Felieton. Życie monitorowane
- Likwidacja szkolnictwa specjalnego? To już się dzieje, a MEiN patrzy na to i milczy!
- Szczepienia uczniów przeciwko COVID-19: realne jeszcze w tym roku
- Z całą pewnością związki staną przed wyzwaniem związanym z obroną praw pracowniczych
- 105 lat temu zmarł Stefan Zaleski, współtwórca Związku i autor słów hymnu ZNP
- Nie otwierajmy szkół w tym roku szkolnym, wróćmy od września, na nowe rozdanie
- Co z czwartym przedmiotem na egzaminie ósmoklasisty? Do Sejmu trafił projekt ustawy
- Felieton. Lepsza najgorsza prawda
- Szkoły będzie trzeba nauczyć się od nowa
- O głosie w Głosie – cykl dla zachrypniętych nauczycieli (6)
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (7). F – Fiszki… ale po co?
- Polska „emigracja sercowa” w Czarnogórze. Musimy zawsze pamiętać, aby strzec swojej tożsamości
- Sytuacja edukacyjna dzieci romskich pochodzenia rumuńskiego
- Awans zawodowy. Jeszcze o ważnych terminach i dokumentacji awansowej
- Casus. Potwierdzenie formy i treści zawarcia stosunku pracy w aktach osobowych
- Pytania do eksperta. Sprostowanie aktu nadania