Z Adamem Królem, nauczycielem fizyki z Łodzi, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Co to znaczy, że prowadzi Pan protest włoski w pracy?
– Wykonuję wszystko to, co muszę. Niezbędne minimum. Jeżeli np. prowadzę zajęcia z fizyki w klasie, która nie jest salą fizyczną, i mam do dyspozycji jedynie kredę i tablicę, bo odtwarzacz DVD też nie działa i nie mogę pokazać filmu z doświadczeniami, to prowadzę tylko i wyłącznie miniwykład. W przypadku tematów, w których należałoby zaprezentować pewne procesy fizyczne, mówię np. do uczniów „a teraz wyobraźcie sobie”…
Czyli nie do końca jest tak, że Pana protest wynika wyłącznie z niskich zarobków i „zaciskania kagańca”, jak mówią nauczyciele. To także brak dostępu do pracowni, narzędzi potrzebnych fizykowi?
– Wiele czynników na to się złożyło. Ale nie można zapominać, że lex Czarnek to jest gwóźdź do trumny. Zbiera się to we mnie od dłuższego czasu. Od likwidacji gimnazjów. Po reformie myślałem, że ten mój stan ducha to może być efekt niepewności związanej z pensum, bo jeszcze w ubiegłym roku nie mogłem skompletować pensum, chociaż pracowałem w dwóch szkołach. Obecnie mam ponad dwa etaty. W tym roku szkolnym dochodzi efekt zmęczenia. Lekcje zaczynam o ósmej rano, a kończę po 16, za wyjątkiem czwartku, kiedy wychodzę ze szkoły dopiero po 17. Tego dnia prowadzę jeszcze tzw. godziny czarnkowe.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Niszcząca siła rażenia lex Czarnek. Wysłuchanie społeczne na temat niebezpiecznych pomysłów MEiN
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów