Przyjęcie przez parlament lex Czarnek oznacza, że to nie dyrektor, nauczyciele i rodzice będą decydowali o tym, co się dzieje na terenie każdego przedszkola i szkoły w Polsce, ale podlegli ministrowi kuratorzy
Kuratorzy oświaty będą mogli nie tylko w dowolnym momencie odwołać np. dyrektora, ale też zakazać rodzicom posłania dziecka na wybrane przez siebie zajęcia dodatkowe – ostrzegli uczestnicy wysłuchania społecznego w sprawie lex Czarnek zorganizowanego 6 grudnia br. przez opozycyjne kluby i koła poselskie (Koalicja Obywatelska, Lewica, Koalicja Polska oraz Polska 2050).
Wysłuchanie dotyczyło rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (taka jest oficjalna nazwa projektu zwanego lex Czarnek), który został przyjęty przez Radę Ministrów 16 listopada br. 30 listopada projekt wpłynął do Sejmu i został skierowany do pierwszego czytania w komisjach: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Obrony Narodowej.
Projekt praktycznie likwiduje autonomię szkół i podporządkowuje je kuratorom.
Co zamierza zmienić MEiN?
Według zaakceptowanego przez rząd projektu:
>> wydawane szkołom i placówkom przez pracowników kuratorium zalecenia staną się praktycznie rozkazem do wykonania pod groźbą dymisji. Jeśli dyrektor nie zrealizuje w wyznaczonym terminie zaleceń, a złożone przez niego wyjaśnienia nie spodobają się kuratorowi, to ten wystąpi „do organu prowadzącego szkołę lub placówkę z wnioskiem o odwołanie dyrektora szkoły lub placówki w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia”. Samorząd będzie zaś musiał zastosować się do wniosku kuratora;
>> kurator będzie mógł zawiesić dyrektora praktycznie w każdej chwili.
(…)
Piotr Skura
Więcej – GN nr 51-52 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 51-52/2021:
- Pełnym głosem. Fajerwerki na koniec roku
- Felieton. Trzy miesiące na zdalnym
- Spotkanie MEiN – związki o wynagrodzeniach. ZNP domaga się podwyżek od stycznia 2022 r.
- Od 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r. – nauka tylko zdalnie. Co potem? Możliwe różne scenariusze
- „Wolna szkoła, nie partyjna!”. Przed Sejmem 8 grudnia br. odbył się protest przeciwko lex Czarnek
- Sąd Okręgowy w Warszawie: Sugerowanie, że nauczyciele stoją za alarmami bombowymi narusza dobra osobiste
- Felieton. Na froncie
- Obowiązek szczepień dla nauczycieli? Pomysł upadł dobę po tym, jak się pojawił
- Bardzo bym nie chciała, żeby nauczyciel musiał wyglądać za drzwi, kiedy będzie chciał mówić o tolerancji
- List 15 Nauczycieli Roku w związku ze złożeniem w Sejmie projektu Lex Czarnek
- Ankieta redakcyjna Głosu: Co to był za rok?
- Jeśli minister edukacji mówi, że jego celem jest zbawienie uczniów, to ja się zastanawiam, po co ja tu jestem jako ksiądz
- Felieton. Pożar w reżimie sanitarnym
- Felieton. Bezradność
- Kiedy nie mam lekcji w pracowni fizycznej, kiedy nie działa odtwarzacz płyt, mówię do uczniów: „wyobraźcie sobie…”
- Jak rozmawiać w szkole o pandemii, koronawirusie i szczepionkach
- Pandemia COVID-19 niezwykle dotknęła szkołę jako instytucję. Wymagała wielu poświęceń
- O tym pisał Głos 100 i 90 lat temu. Edukacja „wymaga logicznego zarządzenia”…
- Ćwierć wieku OSPAR. Motto tych prezentacji „Jesteśmy tacy sami, potrafimy wiele” mówi wszystko
- Unia Europejska. Jest porozumienie polityczne w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży
- Profilaktyka cyfrowa powinna się zacząć, zanim dziecko zacznie chodzić
- Lasy są uważane za strażnika zmian klimatycznych
- Awans zawodowy. Potwierdzamy fakty, obalamy mity – część I
- Częstochowa. Konferencja i XVII Regionalne Forum Bibliotekarzy
- Casus. Wymogi formalne przy udzielaniu urlopu bezpłatnego
- Pytania do eksperta. Zwrot za zakup okularów