Nauczyciele, którzy byli zatrudnieni w dniu wejścia w życie ustawy wprowadzającej awansowanie, na podstawie mianowania otrzymywali z mocy ustawy, czyli bez stażu i bez egzaminu, stopień nauczyciela mianowanego
Dla wielu nauczycieli i dyrektorów zasady awansowania sprzed ponad 20 lat są już czystą abstrakcją, tymczasem od tej wiedzy „historycznej” zależy, czy nauczyciele, zwykle ze stażem dwudziestoparoletnim, mają dziś szansę na uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego, potwierdzając, że nadano im wcześniej stopień nauczyciela mianowanego z mocy prawa.
Casus
„Jestem dyrektorem od września 2020 r. i już na starcie przyszło mi się zmierzyć z problemem, którego nie potrafię rozwiązać, i nikt nie jest w stanie mi pomóc, a chodzi o awansowanie na stopień nauczyciela mianowanego z mocy prawa, czyli bez odbywania stażu i egzaminu.
Nauczycielka w maju 2020 r. zakończyła staż na nauczyciela dyplomowanego. W trakcie kompletowania dokumentacji poprzedni dyrektor miał wątpliwości co do aktu nadania stopnia awansu nauczyciela mianowanego z 2000 r. podpisany przez organ prowadzący, gdyż nigdzie nie ma śladu odbycia stażu czy zaświadczenia o egzaminie. W kadrach przypomnieli sobie, że stopień nauczyciela mianowanego bez egzaminu mógł dostać nauczyciel, który był zatrudniony w 2000 r. na podstawie mianowania i mówiło się wówczas, że jest to mianowanie na stałe. Notabene, nauczycielka jest zatrudniona obecnie na postawie mianowania, mając 15/18. Dwa lata miała jeszcze pełny etat, a nawet godziny ponadwymiarowe. Nie wiem, czy jest ona zatrudniona na podstawie tego mianowania na stałe, czy według nowych zasad, ale wówczas nie spełniałaby warunków do mianowania, nie mając pełnego etatu.
Bardzo chciałbym wyjaśnić tę sprawę i pomóc nauczycielce, gdyż jest bardzo dobrym fachowcem i nauczycielem oddanym dzieciom”.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 9-10, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 9-10/2021:
- Pełnym głosem. Włączyć stop. Pięć powodów
- Felieton. Studniówka na Piotrkowskiej
- Chaos w szczepieniach nauczycieli. Rządowi eksperci chcą je wstrzymać
- Na Warmii i Mazurach klasy I-III wracają do e-nauki. Inne regiony na celowniku
- Włączanie totalne. Kolejna antyreforma na horyzoncie. ZNP: Skutki mogą być katastrofalne
- Związek daje gwarancję, że nie zostaniesz sam czy sama z problemami
- Felieton. Zebranie z wychowawcą online
- ZNP domaga się 10-proc. podwyżki, zamiast zamrożenia wynagrodzeń w 2021 r.
- OGŁOSZENIE. Co oferują Pracownicze Plany Kapitałowe i dlaczego oszczędzanie w nich po prostu się opłaca?
- Zdalne nauczanie pokazuje jakość relacji między uczniem a nauczycielem i grupą
- Eksperci: Edukacja zdalna mało skuteczna. Pilnie potrzebne programy naprawcze
- Kiedyś PiS protestowało, gdy likwidowano szkoły. Dziś rządzącym to nie przeszkadza…
- Immunolog: Uczestniczymy w wielkim wyścigu – szczepmy się!
- Jesteśmy „specjalni”, bo tu pracują specjaliści, innymi metodami, technikami, inne mamy podejście
- Integracja działa na innej zasadzie niż włączanie ucznia niepełnosprawnego do klasy ogólnodostępnej
- Latowicz. Skonfliktowana z nauczycielami dyrektor pakuje walizki
- Specjalista: Objawy poszczepienne mogą przypominać COVID-19. To naturalne zjawisko
- Galaktyka Kobiet – wydarzenie online, 8 marca, godz.18
- SIP-owiec pracuje społecznie, ale jego praca wymaga dużego poświęcenia i pochłania wiele czasu
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (4). C – Celowa praktyka drogą do biegłości
- Przyniosłam covid ze szkoły do domu. Dlatego postanowiłam, że zaszczepię się każdą szczepionką
- Każdy dodatkowy tydzień czy miesiąc nauki mógłby uratować wyniki tegorocznych matur
- Felieton.Widmo dyscyplinarki
- Po miesiącach zdalnej edukacji pojawiają się problemy zdrowotne, już słychać o kłopotach ze wzrokiem czy kręgosłupem
- Awans zawodowy. Dyrektor na awansowej ścieżce
- Pytania do eksperta. Łączenie urlopu z pracą