Apel do decydentów: zmieńcie podstawę! Od samego początku nauczania zdalnego towarzyszył mi lęk o realizację podstawy programowej. Nie chodziło bynajmniej o to, że któryś z urzędników będzie mnie z jej realizacji rozliczał. Myślałam o moich uczniach
Sytuacja, z jaką mamy do czynienia od połowy marca 2020 r., jest naprawdę wyjątkowa. Zdanie oczywiste, obecne prawie codzienne w różnych środkach masowego przekazu. Widzimy, że prędzej czy później uda nam się z nią w jakimś stopniu uporać. Epidemia osłabnie, powoli wrócimy do normalności. Jednak czy na pewno? Nie mam tutaj na myśli tego, co zostanie w nas, warstwy przeżyć i emocji, nazwanie tego pozostawiam każdemu z czytelników. Z coraz większą świadomością, wzmocnioną jeszcze emocjami, które towarzyszyły mi w momencie wystawiania ocen końcoworocznych czy udziału w konferencji klasyfikacyjnej online, mogę stwierdzić, że konsekwencje edukacyjne COVID-19 będziemy ponosić jeszcze przez kolejne lata szkolne.
Skąd takie stwierdzenie? Od początku zamknięcia szkół pracowałam ze swoimi uczniami, łącząc się z nimi na żywo online. Dotyczyło to całych klas, jak również zajęć indywidualnych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Te trzy i pół miesiąca to okres wytężonej pracy własnej, ale również czas wzmożonej refleksji nad tym, co działo się i dzieje obecnie w szkole podstawowej, którą kończy egzamin ósmoklasisty.
(…)
Joanna Świercz, certyfikowana trenerka, nauczycielka matematyki w szkole podstawowej, konsultantka ds. nauczycieli matematyki Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, członkini Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki
Więcej na ten temat – GN nr 31-32 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 31-32/2020:
- Pełnym Głosem: Wymazać MEN?
- Felieton: Patriotyczne party
- Rząd zastanawia się, czy uczniowie wrócą do szkół, czy wróci zdalne kształcenie
- Opinia ZNP: Projekt zmian w dyscyplinarkach trzeba doprecyzować. Jak?
- Na razie Sejm nie zajmie się prezydenckim projektem ustawy weryfikacyjnej
- Erasmus+ dostanie mniej pieniędzy, niż planowano
- Szkoły od września: Trzeba myśleć o przerywanym toku nauczania
- Świat dyskutuje o cyfrowej edukacji, u nas MEN udaje, że nic się nie zdarzyło
- Toruń – niepedagogiczni pracownicy oświaty walczą o swoje pensje
- Nauczyciel z Wieliczki stanął w obronie obcokrajowca z Konta: Czułem, że może być groźnie
- Rząd zmienia zasady działania kas zapomogowo-pożyczkowych
- Felieton: A po co to panu?
- To naprawdę trudny moment, kiedy ktoś w placówce oświatowej jest zakażony
- Dodatki pod lupą
- Nie wchodzimy w program MON. Nie wszyscy uczniowie chcą do wojska
- GUS o bibliotekach publicznych
- Najpierw euforia, potem jak zwykle
- OECD: Jak rządy i szkoły mogą pomóc młodym ludziom odnaleźć się na rynku pracy po pandemii
- Problemy z emocjami. Jak one powstają?
- Edukacja oparta na dowodach (15)
- GIS wydał ostrzeżenie przed nowym, bardzo niebezpiecznym narkotykiem
- Kresy mają wielką moc
- Chciałbym wiedzieć, co dalej
- Bliżej prawa: Działanie przez zaniechanie
- Awans zawodowy: Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Pytania do eksperta: Uprawnieni do korzystania z funduszu