Z Grażyną Widerą, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Ligonia w Chorzowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Tegoroczny nabór do klas pierwszych przebiega zgodnie z oczekiwaniami?
– Mamy duże zainteresowanie klasą mundurową i zdecydowanie więcej chętnych niż miejsc.
Mimo że nie zdecydowaliście się wejść w ten nowy program MON, czyli propozycję uruchomienia oddziałów przygotowania wojskowego?
– Nie będziemy realizować programu ministerialnego, tylko program autorski oparty na naszych doświadczeniach. Ale to niejedyna niespodzianka. Niemałym powodzeniem cieszy się w tym roku również klasa ogólnointegracyjna. Jest więc potrzeba zapewnienia nauki na poziomie szkoły średniej dla uczniów, którzy mają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Wielu jest takich uczniów?
– Tak, zwłaszcza ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. Na pięć miejsc przewidzianych w tej klasie, z pierwszej tylko preferencji mamy ośmiu kandydatów.
Przybywa uczniów z orzeczeniami rok do roku?
– W kontekście ostatnich dwóch lat jak najbardziej.
O wzrastającej liczbie uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, mówi się od lat, ale w kontekście szkół podstawowych. Czy szkoły średnie są gotowe na taki wzrost?
– Przypadki takich uczniów są obecnie równie częste jak nastolatków słabowidzących i słabosłyszących. Uczniowie nieźle sobie radzą w szkole średniej, zwłaszcza ogólnokształcącej. Przystępują do matury i mają bardzo duży odsetek sukcesów. Co do naszego przygotowania, to mogę powiedzieć, że połowa grona pedagogicznego ukończyła studia podyplomowe z rewalidacji i terapii pedagogicznej, oligofrenopedagogiki, tyflopedagogiki, surdopedagogiki. Te dodatkowe kwalifikacje na pewno się przydadzą. Z drugiej strony nauczyciele mają predyspozycje do pracy z uczniami z orzeczeniami i do pewnej wiedzy bardzo często dochodzą sami. W szkołach podstawowych posiadanie specjalistycznych umiejętności ułatwia pracę, sądzę, że wkrótce będzie się o tym mówić również w kontekście szkół ponadpodstawowych. My przez ostatnie lata wypracowaliśmy spore doświadczenia, także z wysoko funkcjonującymi autystykami.
(…)
Więcej na ten temat – GN nr 31-32 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 31-32/2020:
- Pełnym Głosem: Wymazać MEN?
- Felieton: Patriotyczne party
- Rząd zastanawia się, czy uczniowie wrócą do szkół, czy wróci zdalne kształcenie
- Opinia ZNP: Projekt zmian w dyscyplinarkach trzeba doprecyzować. Jak?
- Na razie Sejm nie zajmie się prezydenckim projektem ustawy weryfikacyjnej
- Erasmus+ dostanie mniej pieniędzy, niż planowano
- Szkoły od września: Trzeba myśleć o przerywanym toku nauczania
- Świat dyskutuje o cyfrowej edukacji, u nas MEN udaje, że nic się nie zdarzyło
- Toruń – niepedagogiczni pracownicy oświaty walczą o swoje pensje
- Nauczyciel z Wieliczki stanął w obronie obcokrajowca z Konta: Czułem, że może być groźnie
- Edukacja matematyczna w kolejnych latach po pandemii COVID-19
- Rząd zmienia zasady działania kas zapomogowo-pożyczkowych
- Felieton: A po co to panu?
- To naprawdę trudny moment, kiedy ktoś w placówce oświatowej jest zakażony
- Dodatki pod lupą
- GUS o bibliotekach publicznych
- Najpierw euforia, potem jak zwykle
- OECD: Jak rządy i szkoły mogą pomóc młodym ludziom odnaleźć się na rynku pracy po pandemii
- Problemy z emocjami. Jak one powstają?
- Edukacja oparta na dowodach (15)
- GIS wydał ostrzeżenie przed nowym, bardzo niebezpiecznym narkotykiem
- Kresy mają wielką moc
- Chciałbym wiedzieć, co dalej
- Bliżej prawa: Działanie przez zaniechanie
- Awans zawodowy: Przed spotkaniem z komisją przeczytaj koniecznie…
- Pytania do eksperta: Uprawnieni do korzystania z funduszu