Szkoły od września: Trzeba myśleć o przerywanym toku nauczania


Z dr. Franciszkiem Rakowskim z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) Uniwersytetu Warszawskiego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak

Doniesienia służb sanitarnych wskazują ostatnio na ponad 400 osób zakażonych koronawirusem każdej doby w Polsce. Jak ta sytuacja jest oceniana w zespole, w którym Pan pracuje, czyli w ICM UW?

– Naszym zdaniem luzowanie obostrzeń miało bezsprzecznie niemały wpływ na ogólne zmiany w zachowaniu i czujności ludzi, a epidemia wciąż trwa. Nie jesteśmy jeszcze po szczycie epidemii. Szczyt epidemii jest takim konstruktem teoretycznym, którego w Polsce nie było i długo nie będzie.

Właśnie chciałam zapytać, czy ten szczyt jest tuż-tuż przed nami?

– Niektórzy upierają się, żeby o tym szczycie zachorowań rozmawiać. Gdybyśmy chcieli to jakoś zobrazować, to mimo wzrastającej dziennej liczby zakażonych, należałoby raczej powiedzieć, że jesteśmy na płaskowyżu albo snujemy się po pagórkach. O szczycie epidemii mówimy wtedy, kiedy epidemia przebiega w sposób spontaniczny. Kiedy nagle rośnie liczba zakażonych, a potem zaczyna gwałtowanie spadać. Tak się dzieje, gdy epidemia nie jest dławiona żadnymi restrykcjami, jak w przypadku grypy. W SARS-COV-2 to jednak inna sprawa. Restrykcje były tak silne, że w pewnym sensie zdławiły epidemię na jej początku. Epidemia się nie wysyciła, jak my to mówimy. Dlatego ciągle mamy wrażenie, że jesteśmy przed szczytem. Wiecznie w takim oczekiwaniu na szczyt.

Kiedy ostatnio zaczęła wzrastać liczba zakażeń, dyrektorom szkół przygotowujących się do września zapaliła się czerwona lampka. W naszym ostatnim wywiadzie* mówił Pan, że grupa modelarska matematyków przy ICM pracuje nad scenariuszami, które można byłoby za kilka tygodni wdrożyć w szkołach. Czy są już gotowe?

– Zaraz do tego przejdę. Najpierw chcę powiedzieć, że dotarła do nas publikacja międzynarodowa, w której wskazuje się, że  infekcyjność/transmisyjność koronawirusa w grupach dzieci i młodzieży jest bardzo niska.

(…)



Cała rozmowa – GN nr 31-32 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 31-32/2020:
Opis całego numeru: Nr 31-32/29 lipca-5 sierpnia 2020
Wydanie elektroniczne Głosu Nauczycielskiego można czytać na stronie ewydanie.glos.pl lub w aplikacji mobilnej na smartfon i tablet "Publico24 Newsstand" (dział "Wydarzenia i Opinie"), którą można pobrać tutaj: