Od września br. wychowawcy klas mają rozmawiać z uczniami o ochronie zdrowia, prawie, finansach, klimacie i ochronie środowiska. To wszystko oprócz dotychczasowych obowiązków wychowawczych
Od wielu lat różne organizacje, stowarzyszenia i fundacje na własną rękę starały się realizować edukację w każdej z wymienionych dziedzin, apelując jednocześnie o wprowadzenie ich do szkół. Po to, by absolwent znał nie tylko budowę pantofelka i różne ważne teorie, ale także umiał poruszać się we współczesnym świecie. Wiedział, jak dbać o własne zdrowie i pieniądze, rozumiał, że prawo dotyczy każdego, podobnie jak zmiany klimatyczne. Od 1 września br. mają się tym zająć wychowawcy klas. Tak stanowi znowelizowane w czerwcu br. rozporządzenie MEN o ramowych planach nauczania.
– Uwzględniając postulaty i wnioski wielu środowisk oraz podmiotów, m.in. ministra zdrowia, w nowelizowanym rozporządzeniu wskazano tematykę dotyczącą istotnych problemów społecznych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska, która w szczególności powinna być realizowana podczas zajęć z wychowawcą w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych od roku szkolnego 2020/2021 – tłumaczy resort edukacji.
MEN przypomina jednocześnie, że wychowawcy są zobowiązani do realizacji działań wychowawczych określonych w programie wychowawczo-profilaktycznym. Obok tych podstawowych zadań od nowego roku szkolnego wychowawca ma więc dodatkowo odpowiedzieć – jak to określa MEN – na wyzwania i zagrożenia cywilizacyjne, zwracając szczególną uwagę m.in. na zagadnienia, które kształtują postawy prozdrowotne uczniów oraz ugruntowują wiedzę na temat ochrony klimatu, podkreślają korzyści ze znajomości prawa czy gospodarowania środkami finansowymi, w tym oszczędzania.
Te obszary tematyczne określone są w formie katalogu otwartego. To wychowawca będzie decydował o tym, jakie tematy będą realizowane, biorąc pod uwagę potrzeby uczniów, a także problemy sygnalizowane przez dyrektora, nauczycieli, rodziców oraz aktualną sytuację społeczno-zdrowotno-ekonomiczną.
A co myślą o tych zmianach nauczyciele?
(…)
Halina Drachal
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 29-30, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2020:
- Pełnym głosem Teraz edukacja!?
- Felieton. Lustro
- Urlopy i praca w przedszkolach w wakacje. ZNP przypomina o uprawnieniach nauczycieli
- Po interwencjach Związku MEN poprawia Kartę. Drakońskie przepisy dyscyplinarne przejdą do historii?
- Dla Głosu: Europa potrzebuje rewolucji w dziedzinie umiejętności
- Eksperci OECD poddają pod rozwagę rządzącym: inwestycje zamiast cięć!
- Wywiad tygodnia. Trzeba ludziom uzmysłowić, że obrażanie nauczycieli to obrażanie państwa, nas wszystkich
- Prezydent chce dać rodzicom prawo głosu. W rzeczywistości to prawo będzie fikcją
- Zdalna edukacja. To, że uczniowie są zalogowani, nie oznacza, że się uczą
- Raport Głosu. Jaka może być skala zwolnień nauczycieli we wrześniu?
- Prezydent Kołobrzegu: szykujemy się do nauczania hybrydowego
- Nauczyciele i uczniowie przyznają w badaniu: Nie chcemy zdalnej edukacji!
- MEN chce zmienić prawo oświatowe – co nowego proponuje resort?
- Felieton. Gdy ludzie się złoszczą
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- Oświata w czasach pandemii. Urzędnik w gabinecie, nauczyciel na pierwszej linii
- Fałszywe informacje… Tak 90 lat temu atakowano Związek
- NIK alarmuje: W szkołach brakuje specjalistów do pracy z uczniami z autyzmem lub zespołem Aspergera
- Dyrektor szkoły o naborze: nigdy tak słabo nie było!
- Nie można szkołom odbierać możliwości kształtowania młodych pokoleń, poszukiwania własnej drogi
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (14)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Zgłoszenie zamiaru organizacji wypoczynku – krok po kroku
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Nasz Patronat. Zakończyła się I edycja ogólnopolskiego projektu „Eko-Szkoła”
- Casus. Zmiana warunków umowy lub wypowiedzenie a realna weryfikacja zatrudnienia we wrześniu
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu wypoczynkowego