Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o smutku, by pomóc im go rozpoznawać, zaakceptować i radzić sobie z nim? I czego nie powinniśmy mówić, żeby nie powodować unieważnienia emocji?
W pracy psychoterapeutycznej często można spotkać się z osobami, które mają rozmaite trudności z rozpoznawaniem własnych stanów emocjonalnych. Zwykle wynika to właśnie z tego, że zaniedbano ich „emocjonalną edukację” w dzieciństwie bądź też uniemożliwiano im w tym okresie właściwe przeżywanie tych emocji (nie dawano im do nich prawa, nie zapewniano odpowiedniego wsparcia). Takie zagubienie w świecie własnych emocji może mieć różne formy i dawać różne efekty w zależności od przypadku. Przede wszystkim jednak ważne jest, by podkreślić, że trudności w rozeznaniu się we własnych emocjach oraz w przeżywaniu ich w istotny sposób sprzyjają zaburzeniom emocjonalnym i psychicznym. Nie są tylko psychologiczną ciekawostką, ale mają realny, negatywny wpływ na jakość życia doświadczających ich osób.
(…)
Magdalena Goetz,
psycholożka
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 29-30, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2020:
- Pełnym głosem Teraz edukacja!?
- Felieton. Lustro
- Urlopy i praca w przedszkolach w wakacje. ZNP przypomina o uprawnieniach nauczycieli
- Po interwencjach Związku MEN poprawia Kartę. Drakońskie przepisy dyscyplinarne przejdą do historii?
- Dla Głosu: Europa potrzebuje rewolucji w dziedzinie umiejętności
- Eksperci OECD poddają pod rozwagę rządzącym: inwestycje zamiast cięć!
- Wywiad tygodnia. Trzeba ludziom uzmysłowić, że obrażanie nauczycieli to obrażanie państwa, nas wszystkich
- Prezydent chce dać rodzicom prawo głosu. W rzeczywistości to prawo będzie fikcją
- Zdalna edukacja. To, że uczniowie są zalogowani, nie oznacza, że się uczą
- Raport Głosu. Jaka może być skala zwolnień nauczycieli we wrześniu?
- Prezydent Kołobrzegu: szykujemy się do nauczania hybrydowego
- Nauczyciele i uczniowie przyznają w badaniu: Nie chcemy zdalnej edukacji!
- MEN chce zmienić prawo oświatowe – co nowego proponuje resort?
- Felieton. Gdy ludzie się złoszczą
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- Oświata w czasach pandemii. Urzędnik w gabinecie, nauczyciel na pierwszej linii
- Fałszywe informacje… Tak 90 lat temu atakowano Związek
- NIK alarmuje: W szkołach brakuje specjalistów do pracy z uczniami z autyzmem lub zespołem Aspergera
- Dyrektor szkoły o naborze: nigdy tak słabo nie było!
- Nie można szkołom odbierać możliwości kształtowania młodych pokoleń, poszukiwania własnej drogi
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (14)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Zgłoszenie zamiaru organizacji wypoczynku – krok po kroku
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Nasz Patronat. Zakończyła się I edycja ogólnopolskiego projektu „Eko-Szkoła”
- Casus. Zmiana warunków umowy lub wypowiedzenie a realna weryfikacja zatrudnienia we wrześniu
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu wypoczynkowego