W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?


Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o smutku, by pomóc im go rozpoznawać, zaakceptować i radzić sobie z nim? I czego nie powinniśmy mówić, żeby nie powodować unieważnienia emocji?

W pracy psychoterapeutycznej często można spotkać się z osobami, które mają rozmaite trudności z rozpoznawaniem własnych stanów emocjonalnych. Zwykle wynika to właśnie z tego, że zaniedbano ich „emocjonalną edukację” w dzieciństwie bądź też uniemożliwiano im w tym okresie właściwe przeżywanie tych emocji (nie dawano im do nich prawa, nie zapewniano odpowiedniego wsparcia). Takie zagubienie w świecie własnych emocji może mieć różne formy i dawać różne efekty w zależności od przypadku. Przede wszystkim jednak ważne jest, by podkreślić, że trudności w rozeznaniu się we własnych emocjach oraz w przeżywaniu ich w istotny sposób sprzyjają zaburzeniom emocjonalnym i psychicznym. Nie są tylko psychologiczną ciekawostką, ale mają realny, negatywny wpływ na jakość życia doświadczających ich osób.

 



(…)

 

Magdalena Goetz,

psycholożka

 

Cały tekst – tylko w Głosie (nr 29-30, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2020: