Z Wandą Traczyk-Stawską, nauczycielką z 30-letnim doświadczeniem, uczestniczką Powstania Warszawskiego, strzelcem i łączniczką ps. Pączek, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Pamiętam naszą rozmowę sprzed roku*. Wiele się wydarzyło od tamtego czasu. Jest Pani obecna w życiu publicznym od wielu lat, ale w ostatnim czasie częściej zabiera Pani głos w ważnych kwestiach. Co Panią skłania do tego, by tak mocno się angażować w sprawy społeczne i publiczne?
– Jestem starą nauczycielką i starym żołnierzem, uczestniczką Powstania Warszawskiego, która zawsze miała przed oczami ludność cywilną. To ona jest główną bohaterką w czasie wojny i w czasie pokoju. Z czasów wojny mam zarazem najwspanialsze i najtragiczniejsze wspomnienia.
Jaka więc lekcja z tego wynika?
– Taka, że powinniśmy być aktywni, angażować się w sprawy społeczne, nie tylko w tragicznych momentach historii, ale także w czasie pokoju. Nauczycieli to dotyczy w sposób szczególny. Tak rozumiem powołanie dobrego nauczyciela, bo tylko taki nauczyciel, angażujący się w sprawy społeczne, może mieć zaufanie u swoich uczniów. Nauczyciel nie tylko uczy, on także wychowuje. Ma zadanie podwójne. Nauczanie i wychowanie to wielka odpowiedzialność. Pamiętam szkołę, do której chodziłam przed wojną. Znajdowała się na Bródnie, a obok na Annopolu było miejsce, w którym mieszkali głównie bezrobotni. Ludzie żyli w strasznych warunkach. Potrzebowali jak najwięcej pomocy ze strony państwa, które w tamtym czasie było bardzo biedne i miało niewiele możliwości udzielenia jej. Taką postawą wykazywali się nauczyciele. Kiedy po raz pierwszy miałam kontakt z moją nauczycielką, pokochałam ją od razu.
(…)
Cala rozmowa – tylko w Głosie (nr 29-30, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2020:
- Pełnym głosem Teraz edukacja!?
- Felieton. Lustro
- Urlopy i praca w przedszkolach w wakacje. ZNP przypomina o uprawnieniach nauczycieli
- Po interwencjach Związku MEN poprawia Kartę. Drakońskie przepisy dyscyplinarne przejdą do historii?
- Dla Głosu: Europa potrzebuje rewolucji w dziedzinie umiejętności
- Eksperci OECD poddają pod rozwagę rządzącym: inwestycje zamiast cięć!
- Prezydent chce dać rodzicom prawo głosu. W rzeczywistości to prawo będzie fikcją
- Zdalna edukacja. To, że uczniowie są zalogowani, nie oznacza, że się uczą
- Raport Głosu. Jaka może być skala zwolnień nauczycieli we wrześniu?
- Prezydent Kołobrzegu: szykujemy się do nauczania hybrydowego
- Nauczyciele i uczniowie przyznają w badaniu: Nie chcemy zdalnej edukacji!
- MEN chce zmienić prawo oświatowe – co nowego proponuje resort?
- Felieton. Gdy ludzie się złoszczą
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- Oświata w czasach pandemii. Urzędnik w gabinecie, nauczyciel na pierwszej linii
- Fałszywe informacje… Tak 90 lat temu atakowano Związek
- NIK alarmuje: W szkołach brakuje specjalistów do pracy z uczniami z autyzmem lub zespołem Aspergera
- Dyrektor szkoły o naborze: nigdy tak słabo nie było!
- Nie można szkołom odbierać możliwości kształtowania młodych pokoleń, poszukiwania własnej drogi
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (14)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Zgłoszenie zamiaru organizacji wypoczynku – krok po kroku
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Nasz Patronat. Zakończyła się I edycja ogólnopolskiego projektu „Eko-Szkoła”
- Casus. Zmiana warunków umowy lub wypowiedzenie a realna weryfikacja zatrudnienia we wrześniu
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu wypoczynkowego