Z dr. Tomaszem Gajderowiczem, ekonomistą z Uniwersytetu Warszawskiego, ekspertem w zakresie relacji między edukacją a rynkiem pracy i wiceprezesem Fundacji Evidence Institute, rozmawia Piotr Skura
Przeanalizował Pan sposób organizacji zdalnego kształcenia na całym świecie. Pandemia koronawirusa była wyzwaniem chyba dla wszystkich krajów. Czy ktokolwiek był na taki krok przygotowany?
– Zdecydowana większość krajów, łącznie z tymi najlepiej rozwiniętymi, była kompletnie nieprzygotowana na całkowite przejście do edukacji zdalnej. Oczywiście są wyjątki – były też takie państwa jak np. Estonia, która miała niemal gotowy system edukacji zdalnej i przeszkolonych do takiej pracy nauczycieli – jakby wiedzieli, co się święci.
Z czym był największy problem?
– Z zapewnieniem dostępu do zdalnej edukacji dzieciom, które najbardziej potrzebują pomocy, czyli dzieciom z rodzin niezamożnych, ze środowisk defaworyzowanych. Edukacja nakierowana na wyrównywanie szans najbardziej zawiodła w tych miesiącach. Badania PISA pokazują, że spory odsetek dzieci po prostu nie ma własnego kąta do nauki, komputera i dobrej jakości sieci. Przykładowo, nawet jeśli w domu jest komputer, to uczniowie muszą go dzielić z rodzeństwem i rodzicami. W trakcie pandemii część dzieci w ogóle wypadła z systemu, tylko w Warszawie długo nie można było się doliczyć ok. 600 uczniów. Problem jest jednak znacznie szerszy – nawet jeśli uczniowie się zalogowali, nie świadczy to, że się uczą.
Szacuje się, że nawet 50 proc. materiału z tego roku szkolnego, np. z matematyki, nie zostanie efektywnie przez dzieci przyswojone – to rzutuje na kolejne lata. Psycholodzy kognitywni są zgodni – strata edukacyjna dziś oznacza obniżenie możliwości przyswojenia kolejnego materiału.
(…)
cała rozmowa – tylko w Głosie (nr 29-30, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2020:
- Pełnym głosem Teraz edukacja!?
- Felieton. Lustro
- Urlopy i praca w przedszkolach w wakacje. ZNP przypomina o uprawnieniach nauczycieli
- Po interwencjach Związku MEN poprawia Kartę. Drakońskie przepisy dyscyplinarne przejdą do historii?
- Dla Głosu: Europa potrzebuje rewolucji w dziedzinie umiejętności
- Eksperci OECD poddają pod rozwagę rządzącym: inwestycje zamiast cięć!
- Wywiad tygodnia. Trzeba ludziom uzmysłowić, że obrażanie nauczycieli to obrażanie państwa, nas wszystkich
- Prezydent chce dać rodzicom prawo głosu. W rzeczywistości to prawo będzie fikcją
- Raport Głosu. Jaka może być skala zwolnień nauczycieli we wrześniu?
- Prezydent Kołobrzegu: szykujemy się do nauczania hybrydowego
- Nauczyciele i uczniowie przyznają w badaniu: Nie chcemy zdalnej edukacji!
- MEN chce zmienić prawo oświatowe – co nowego proponuje resort?
- Felieton. Gdy ludzie się złoszczą
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- Oświata w czasach pandemii. Urzędnik w gabinecie, nauczyciel na pierwszej linii
- Fałszywe informacje… Tak 90 lat temu atakowano Związek
- NIK alarmuje: W szkołach brakuje specjalistów do pracy z uczniami z autyzmem lub zespołem Aspergera
- Dyrektor szkoły o naborze: nigdy tak słabo nie było!
- Nie można szkołom odbierać możliwości kształtowania młodych pokoleń, poszukiwania własnej drogi
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (14)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Zgłoszenie zamiaru organizacji wypoczynku – krok po kroku
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Nasz Patronat. Zakończyła się I edycja ogólnopolskiego projektu „Eko-Szkoła”
- Casus. Zmiana warunków umowy lub wypowiedzenie a realna weryfikacja zatrudnienia we wrześniu
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu wypoczynkowego