Żyjemy w epoce zielonej i cyfrowej transformacji, która szybko zmienia europejski sposób życia, pracy i interakcji. Globalna pandemia przyczyniła się w szczególności do przyspieszenia transformacji cyfrowej
Rozwój umiejętności to proces trwający przez całe życie. Kompetencje i kwalifikacje, które są nam potrzebne, zmieniają się z biegiem czasu i muszą być kształtowane zgodnie ze zmieniającym się rynkiem pracy. Tymczasem ostatnie dane na temat przygotowania zawodowego, podnoszenia kwalifikacji lub ich zmiany – nawet te sprzed pandemii – nie napawają optymizmem. Ponad 20 proc. dorosłych mieszkańców Europy nadal
ma problem z czytaniem i pisaniem,
ponad 70 proc. firm w Europie zgłasza, że brak kwalifikacji pracowników utrudnia im rozwój działalności, a jedno na cztery MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa – przyp. red.) w UE informuje, że ma poważne trudności w znalezieniu wykwalifikowanej kadry.
Pandemia koronawirusa jeszcze mocniej uwypukliła deficyt wykwalifikowanej siły roboczej na rynku pracy, przyspieszając zarówno potrzebę, jak i możliwości dokonania zmian w tym zakresie. Oczekuje się, że przejście na gospodarkę charakteryzującą się efektywnym gospodarowaniem zasobami, obiegiem zamkniętym, wysokim stopniem cyfryzacji i niską emisją węgla pozwoli stworzyć do 2030 r. ponad 1 mln miejsc pracy. Rozwój sztucznej inteligencji i robotyki przełoży się w ciągu najbliższych pięciu lat na niemal 60 mln nowych miejsc pracy na całym świecie. Jednocześnie inne zawody mogą ulegać zmianie, a nawet zniknąć, a zmiany demograficzne będą wymagać od Europy czerpania z całego zasobu jej talentów i różnorodności.
(…)
Margaritis Schinas
wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos! (nr 29-30, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2020:
- Pełnym głosem Teraz edukacja!?
- Felieton. Lustro
- Urlopy i praca w przedszkolach w wakacje. ZNP przypomina o uprawnieniach nauczycieli
- Po interwencjach Związku MEN poprawia Kartę. Drakońskie przepisy dyscyplinarne przejdą do historii?
- Eksperci OECD poddają pod rozwagę rządzącym: inwestycje zamiast cięć!
- Wywiad tygodnia. Trzeba ludziom uzmysłowić, że obrażanie nauczycieli to obrażanie państwa, nas wszystkich
- Prezydent chce dać rodzicom prawo głosu. W rzeczywistości to prawo będzie fikcją
- Zdalna edukacja. To, że uczniowie są zalogowani, nie oznacza, że się uczą
- Raport Głosu. Jaka może być skala zwolnień nauczycieli we wrześniu?
- Prezydent Kołobrzegu: szykujemy się do nauczania hybrydowego
- Nauczyciele i uczniowie przyznają w badaniu: Nie chcemy zdalnej edukacji!
- MEN chce zmienić prawo oświatowe – co nowego proponuje resort?
- Felieton. Gdy ludzie się złoszczą
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- Oświata w czasach pandemii. Urzędnik w gabinecie, nauczyciel na pierwszej linii
- Fałszywe informacje… Tak 90 lat temu atakowano Związek
- NIK alarmuje: W szkołach brakuje specjalistów do pracy z uczniami z autyzmem lub zespołem Aspergera
- Dyrektor szkoły o naborze: nigdy tak słabo nie było!
- Nie można szkołom odbierać możliwości kształtowania młodych pokoleń, poszukiwania własnej drogi
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (14)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Zgłoszenie zamiaru organizacji wypoczynku – krok po kroku
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Nasz Patronat. Zakończyła się I edycja ogólnopolskiego projektu „Eko-Szkoła”
- Casus. Zmiana warunków umowy lub wypowiedzenie a realna weryfikacja zatrudnienia we wrześniu
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu wypoczynkowego