Jak wynika z informacji ZNP, tylko w województwie pomorskim ponad 12 tys. nauczycieli dotkną zmiany kadrowe. Dla części z nich od września nie będzie pracy
Ostateczną liczbę nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi, którzy z różnych powodów od nowego roku szkolnego przestaną pracować w placówkach oświatowych, poznamy dopiero we wrześniu. Ale już dziś na podstawie danych z arkuszy organizacyjnych prezesi niektórych okręgów ZNP alarmują, że skala cięć etatów i godzin, a także zwolnień w szkołach może być duża. Choć są też takie regiony kraju, gdzie pracownicy oświaty mogą spać spokojniej.
Duże problemy związane ze zwolnieniami i utratą godzin pojawiły się w 2016 r. i były związane z rozpoczętym wtedy procesem likwidacji gimnazjów i wprowadzeniem ośmioklasowej szkoły podstawowej, czteroletniego liceum i pięcioletniego technikum. Reforma edukacji doprowadziła do zmian w sieci szkół, do zwolnień, ale także do odejścia z zawodu części nauczycieli dawnych gimnazjów. Problemy zwolnień wracają jednak co rok. Wpływ na sytuację kadrową w oświacie mają także: niedofinansowanie edukacji, niskie wynagrodzenia, coraz trudniejsze warunki pracy, poziom wymagań nieadekwatny do wysokości zarobków.
Na to wszystko w ostatnich miesiącach nałożyła się pandemia koronawirusa, która dodatkowo wydrenowała budżety samorządów. Lokalne władze zaczęły wcielać w życie plany oszczędnościowe, które uderzają w pracowników oświaty – niektóre samorządy, naginając prawo, nie płaciły nauczycielom np. za godziny ponadwymiarowe. Ale to nie są jedyne problemy dotyczące oświaty. Drugą stroną kadrowego medalu są bowiem wakaty…
(…)
Jarosław Karpiński
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 29-30, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2020:
- Pełnym głosem Teraz edukacja!?
- Felieton. Lustro
- Urlopy i praca w przedszkolach w wakacje. ZNP przypomina o uprawnieniach nauczycieli
- Po interwencjach Związku MEN poprawia Kartę. Drakońskie przepisy dyscyplinarne przejdą do historii?
- Dla Głosu: Europa potrzebuje rewolucji w dziedzinie umiejętności
- Eksperci OECD poddają pod rozwagę rządzącym: inwestycje zamiast cięć!
- Wywiad tygodnia. Trzeba ludziom uzmysłowić, że obrażanie nauczycieli to obrażanie państwa, nas wszystkich
- Prezydent chce dać rodzicom prawo głosu. W rzeczywistości to prawo będzie fikcją
- Zdalna edukacja. To, że uczniowie są zalogowani, nie oznacza, że się uczą
- Prezydent Kołobrzegu: szykujemy się do nauczania hybrydowego
- Nauczyciele i uczniowie przyznają w badaniu: Nie chcemy zdalnej edukacji!
- MEN chce zmienić prawo oświatowe – co nowego proponuje resort?
- Felieton. Gdy ludzie się złoszczą
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- Oświata w czasach pandemii. Urzędnik w gabinecie, nauczyciel na pierwszej linii
- Fałszywe informacje… Tak 90 lat temu atakowano Związek
- NIK alarmuje: W szkołach brakuje specjalistów do pracy z uczniami z autyzmem lub zespołem Aspergera
- Dyrektor szkoły o naborze: nigdy tak słabo nie było!
- Nie można szkołom odbierać możliwości kształtowania młodych pokoleń, poszukiwania własnej drogi
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (14)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Zgłoszenie zamiaru organizacji wypoczynku – krok po kroku
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Nasz Patronat. Zakończyła się I edycja ogólnopolskiego projektu „Eko-Szkoła”
- Casus. Zmiana warunków umowy lub wypowiedzenie a realna weryfikacja zatrudnienia we wrześniu
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu wypoczynkowego