Liczba uczniów, u których rozpoznano autyzm i zespół Aspergera, zwiększa się corocznie o 20 proc. W szkołach, niestety, brakuje specjalistów do pracy z uczniami potrzebującymi pomocy – ocenia Najwyższa Izba Kontroli
Jak przypomniała NIK, państwo jest zobowiązane do zapewnienia osobom z autyzmem lub zespołem Aspergera edukacji na wszystkich szczeblach kształcenia, a dorosłym pomocy w uzyskaniu i utrzymaniu zatrudnienia. Dlatego NIK postanowił sprawdzić, jak to wygląda w praktyce – czy osobom z autyzmem i zespołem Aspergera zapewniono możliwość kształcenia zawodowego oraz przygotowania do pracy i samodzielnego życia.
Szczególnie że liczba osób ze zdiagnozowanym autyzmem lub zespołem Aspergera systematycznie rośnie. Analiza danych z lat szkolnych 2016/2017 – 2018/2019 pokazuje, że liczba uczniów, u których rozpoznano autyzm lub zespół Aspergera, zwiększała się corocznie o 20 proc. Jak policzyła NIK, w roku szkolnym 2018/2019 z kształcenia specjalnego w szkołach i przedszkolach korzystało ponad 54 tys. dzieci z tymi niepełnosprawnościami. Oznacza to, że autyzm lub zespół Aspergera zdiagnozowano u jednego na 115 uczniów (0,87 proc.).
(…)
Piotr Skura
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos! (nr 29-30, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2020:
- Pełnym głosem Teraz edukacja!?
 - Felieton. Lustro
 - Urlopy i praca w przedszkolach w wakacje. ZNP przypomina o uprawnieniach nauczycieli
 - Po interwencjach Związku MEN poprawia Kartę. Drakońskie przepisy dyscyplinarne przejdą do historii?
 - Dla Głosu: Europa potrzebuje rewolucji w dziedzinie umiejętności
 - Eksperci OECD poddają pod rozwagę rządzącym: inwestycje zamiast cięć!
 - Wywiad tygodnia. Trzeba ludziom uzmysłowić, że obrażanie nauczycieli to obrażanie państwa, nas wszystkich
 - Prezydent chce dać rodzicom prawo głosu. W rzeczywistości to prawo będzie fikcją
 - Zdalna edukacja. To, że uczniowie są zalogowani, nie oznacza, że się uczą
 - Raport Głosu. Jaka może być skala zwolnień nauczycieli we wrześniu?
 - Prezydent Kołobrzegu: szykujemy się do nauczania hybrydowego
 - Nauczyciele i uczniowie przyznają w badaniu: Nie chcemy zdalnej edukacji!
 - MEN chce zmienić prawo oświatowe – co nowego proponuje resort?
 - Felieton. Gdy ludzie się złoszczą
 - O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
 - O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
 - Oświata w czasach pandemii. Urzędnik w gabinecie, nauczyciel na pierwszej linii
 - Fałszywe informacje… Tak 90 lat temu atakowano Związek
 - Dyrektor szkoły o naborze: nigdy tak słabo nie było!
 - Nie można szkołom odbierać możliwości kształtowania młodych pokoleń, poszukiwania własnej drogi
 - W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
 - Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (14)
 - Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
 - Zgłoszenie zamiaru organizacji wypoczynku – krok po kroku
 - Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
 - Nasz Patronat. Zakończyła się I edycja ogólnopolskiego projektu „Eko-Szkoła”
 - Casus. Zmiana warunków umowy lub wypowiedzenie a realna weryfikacja zatrudnienia we wrześniu
 - Pytania do eksperta. Wymiar urlopu wypoczynkowego