Z dr hab. Agnieszką Turską-Kawą, profesorem Uniwersytetu Śląskiego, dyrektor Instytutu Nauk Politycznych Wydziału Nauk Społecznych UŚ, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Nauczyciele nie obawiali się braku kompetencji informatycznych – tak mówi 75,8 proc. ankietowanych pedagogów z woj. śląskiego. Największe obawy budziło ryzyko zakażenia koronawirusem (80,9 proc. odpowiedzi). To dane z raportu poświęconego edukacji w czasie pandemii*, którego jest Pani współautorką. Czy te wyniki są miarodajne dla całego kraju?
– Myślę, że w dużym stopniu tak, choć ciekawe byłoby dla nas spojrzenie też na sytuację w innych województwach, bo wyniki raportu obnażają też wiele słabości naszego systemu edukacji. Być może w pewnych regionach Polski niektóre wyniki byłyby inne, co z naukowego punktu widzenia byłoby dla nas ciekawe. Próbowaliśmy jednak zdiagnozować sytuację szkoły w okresie zdalnej edukacji w woj. śląskim, było to głównym przedmiotem naszych zainteresowań.
W Waszej internetowej ankiecie znalazło się m.in. pytanie o testowanie na koronawirusa. Czy brak testów wśród nauczycieli w pierwszych miesiącach pandemii jakoś zaważył na sytuacji? Bo aż 73,2 proc. ankietowanych nauczycieli odczuwało obawy związane z niewykonywaniem testów.
– Trudno powiedzieć, na ile to zaważyło, nie mamy takich danych, ale rzeczywiście tylko niecałych 15 proc. badanych nauczycieli wskazało, że nie odczuwa lęku przed zakażeniem. Miałam sporo wątpliwości, czy wprowadzać to pytanie dotyczące braku testowania do ankiety, bo w czasie, kiedy ją przeprowadzaliśmy, poza środowiskiem oświatowym, w zasadzie nie było w ogóle mowy o tym, że nauczyciele powinni być badani na obecność koronawirusa. Testowani byli górnicy, medycy, a nauczyciele i wykładowcy tylko w sytuacjach podejrzenia.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie (nr 1-2, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 1-2/2021:
- Pełnym głosem. Czy leci z nami pilot?
- Felieton. Co zrobić z niezaszczepionymi?
- Oświata miała być priorytetem. Nie jest… „W I kwartale nie zaszczepimy nauczycieli”
- Ruszyły badania przesiewowe w oświacie. Skorzystają z nich tylko niektórzy
- Lekarz po szczepieniu: Tylko ból w miejscu wkłucia
- Jest decyzja: 18 stycznia br. do szkół wracają klasy I-III
- List ZNP do ministra Michała Dworczyka* w sprawie szczepień: Chcemy rozmawiać o planach rządu
- Felieton. Na lody już nie pójdziemy
- Już nie MEN, ale MEiN. Przemysław Czarnek na czele superresortu
- Nowelizacja KN. Zmiany w tzw. dyscyplinarkach wchodzą w życie 19 stycznia br.
- Uczę innych- dbam o siebie. Najważniejsze jest zrozumienie, że dbanie o siebie jest naszym prawem, a nie przywilejem
- Napiszę coś niepopularnego: nauczyciele powinni być zaszczepieni przed większością pozostałych osób z grupy 1
- Historię Polski staram się opowiedzieć z perspektywy rządzonych, a nie elit
- Lem, Różewicz, Baczyński, pracownicy służby zdrowia… Patroni 2021 r.
- Oświata w czasie pandemii: Malujemy sale, naprawiamy, co się tylko da, i czekamy na powrót najmłodszych dzieci
- Krótki przegląd kadr. Od prawa do lewa i z powrotem
- Zespół ds. COVID-19 przy Prezesie PAN: Szczepienie jest jedynym racjonalnym wyborem
- Epidemiolodzy: Wsłuchajcie się w głos specjalistów, którzy na co dzień zajmują się chorymi na COVID-19
- Felieton. Zaszczepię się
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia emerytowanej nauczycielki*
- Mindfulness: Jak nauczyciele mogliby żyć lepiej, zwłaszcza w dzisiejszych czasach?
- To był fatalny rok dla edukacji. Rok łatania dziur, lania smoły i asfaltu
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (3)
- Tydzień Uczniowskiej SuperMocy zakończył się, choć w wielu szkołach trwa nadal. I to jest najcudowniejsze!
- Badacz: Kultura protestu jest w Polsce ciągle żywa
- Awans zawodowy. Kontraktowy przygotowuje się do egzaminu – krok po kroku
- Felieton. Kochamy papierki
- XVI Forum Bibliotekarzy Województwa Śląskiego
- Casus. Choroba a kontynuowanie zatrudnienia
- Pytania do eksperta. Śmierć pracownika