18 stycznia witamy w szkołach dzieci z klas I-III – ogłosił minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Wprawdzie sytuacja pandemiczna w Europie jest zła, ale rząd uznał, że można częściowo przywrócić kształcenie stacjonarne
Decyzja o otwarciu szkół dla najmłodszych uczniów zapadła po dwóch miesiącach lockdownu w placówkach oświatowych. Szkoły podstawowe prowadziły edukację zdalną dla dzieci z klas I-III od 9 listopada 2020 r. Już wkrótce jednak będą one mogły wrócić do szkolnych ławek.
– Podjęliśmy bardzo trudną decyzję w warunkach niepewności dotyczącej rozwoju pandemii w Polsce. Wszędzie dookoła w Europie
widzimy narastającą trzecią falę
– tłumaczył 11 stycznia br. na konferencji prasowej minister zdrowia Adam Niedzielski. Przyznał, że w całej Europie doszło do „przyspieszenia pandemii” w związku z nowymi mutacjami koronawirusa, a sytuacja m.in. w Czechach i Słowacji znacząco się pogorszyła.
– Z drugiej strony sytuacja w Polsce w ostatnim czasie wygląda stabilnie. Nie mamy drastycznego skoku zachorowań, dynamicznego wzrostu zgonów czy obłożenia szpitali. Poziom zajętych respiratorów waha się poniżej 50 proc. – tłumaczył szef MZ. – Mamy zatem do czynienia z otoczeniem, gdzie rozwija się pandemia, i sytuacją w miarę bezpieczną w Polsce. Mamy sytuację niejednoznaczną – dodał. Dlatego, w jego opinii, „decyzje dotyczące obostrzeń są bardzo trudne, bo podejmowane w sytuacji dużej niepewności”.
Mimo „niepewności i niejednoznaczności” rząd postanowił otworzyć budynki szkolne dla najmłodszych uczniów. – Ważąc wszystkie za i przeciw i opierając się na modelach prognostycznych doszliśmy do wniosku, że
krokiem najbardziej nieśmiałym,
który możemy wykonać i który nie stanowi zagrożenia, jest uruchomienie nauki stacjonarnej w klasach I-III – ogłosił minister zdrowia.
(…)
Piotr Skura
Cały teskt – GN nr 1-2 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 1-2/2021:
- Pełnym głosem. Czy leci z nami pilot?
- Felieton. Co zrobić z niezaszczepionymi?
- Oświata miała być priorytetem. Nie jest… „W I kwartale nie zaszczepimy nauczycieli”
- Ruszyły badania przesiewowe w oświacie. Skorzystają z nich tylko niektórzy
- Lekarz po szczepieniu: Tylko ból w miejscu wkłucia
- List ZNP do ministra Michała Dworczyka* w sprawie szczepień: Chcemy rozmawiać o planach rządu
- Felieton. Na lody już nie pójdziemy
- Już nie MEN, ale MEiN. Przemysław Czarnek na czele superresortu
- Nowelizacja KN. Zmiany w tzw. dyscyplinarkach wchodzą w życie 19 stycznia br.
- Uczę innych- dbam o siebie. Najważniejsze jest zrozumienie, że dbanie o siebie jest naszym prawem, a nie przywilejem
- Napiszę coś niepopularnego: nauczyciele powinni być zaszczepieni przed większością pozostałych osób z grupy 1
- Historię Polski staram się opowiedzieć z perspektywy rządzonych, a nie elit
- Lem, Różewicz, Baczyński, pracownicy służby zdrowia… Patroni 2021 r.
- Oświata w czasie pandemii: Malujemy sale, naprawiamy, co się tylko da, i czekamy na powrót najmłodszych dzieci
- Krótki przegląd kadr. Od prawa do lewa i z powrotem
- Zespół ds. COVID-19 przy Prezesie PAN: Szczepienie jest jedynym racjonalnym wyborem
- Epidemiolodzy: Wsłuchajcie się w głos specjalistów, którzy na co dzień zajmują się chorymi na COVID-19
- Felieton. Zaszczepię się
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia emerytowanej nauczycielki*
- Mindfulness: Jak nauczyciele mogliby żyć lepiej, zwłaszcza w dzisiejszych czasach?
- To był fatalny rok dla edukacji. Rok łatania dziur, lania smoły i asfaltu
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (3)
- Nie czekajmy na to, co powie minister, spróbujmy poprawić, co się da, nadać edukacji inną formę
- Tydzień Uczniowskiej SuperMocy zakończył się, choć w wielu szkołach trwa nadal. I to jest najcudowniejsze!
- Badacz: Kultura protestu jest w Polsce ciągle żywa
- Awans zawodowy. Kontraktowy przygotowuje się do egzaminu – krok po kroku
- Felieton. Kochamy papierki
- XVI Forum Bibliotekarzy Województwa Śląskiego
- Casus. Choroba a kontynuowanie zatrudnienia
- Pytania do eksperta. Śmierć pracownika