Uczenie uważności przybiera zwykle formę psychoedukacji, eksploracji samorozwoju i/lub rozwiązywania problemów psychologicznych w duchu terapii poznawczo-behawioralnej. Popularność mindfulness rośnie
Od kilku miesięcy obserwujemy nasz „nowy” i raczej niedoskonały świat. Widzimy, jak niewystarczająco można polegać w nim na dawnych założeniach co do tego, jak żyć. Nawet bardzo doświadczeni nauczyciele poszukują jakiegoś sposobu na powrót do „starej” normalności. Panująca obecnie sytuacja na świecie skłania do zadawania sobie pytań, np. czy nasze społeczeństwo tak samo jak i planeta przechodzą obecnie przemiany budzące w nas dyskomfort?
40 lat temu Jon Kabat-Zinn, świeżo upieczony absolwent studiów doktoranckich z biologii (w MIT), stworzył program edukacyjny dla pacjentów uniwersyteckiego szpitala. Nazwał te zajęcia „Kliniką redukcji stresu i relaksacji” – z uwagi na zniechęcenie Amerykanów do słowa „medytacja”. Podczas ośmiu cotygodniowych spotkań osoby z bólem, często takim nie do zniesienia, którego leczenie farmakologiczne okazało się nieskuteczne,
(…)
Michael Sanderson
Więcej – GN nr 1-2 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 1-2/2021:
- Pełnym głosem. Czy leci z nami pilot?
- Felieton. Co zrobić z niezaszczepionymi?
- Oświata miała być priorytetem. Nie jest… „W I kwartale nie zaszczepimy nauczycieli”
- Ruszyły badania przesiewowe w oświacie. Skorzystają z nich tylko niektórzy
- Lekarz po szczepieniu: Tylko ból w miejscu wkłucia
- Jest decyzja: 18 stycznia br. do szkół wracają klasy I-III
- List ZNP do ministra Michała Dworczyka* w sprawie szczepień: Chcemy rozmawiać o planach rządu
- Felieton. Na lody już nie pójdziemy
- Już nie MEN, ale MEiN. Przemysław Czarnek na czele superresortu
- Nowelizacja KN. Zmiany w tzw. dyscyplinarkach wchodzą w życie 19 stycznia br.
- Uczę innych- dbam o siebie. Najważniejsze jest zrozumienie, że dbanie o siebie jest naszym prawem, a nie przywilejem
- Napiszę coś niepopularnego: nauczyciele powinni być zaszczepieni przed większością pozostałych osób z grupy 1
- Historię Polski staram się opowiedzieć z perspektywy rządzonych, a nie elit
- Lem, Różewicz, Baczyński, pracownicy służby zdrowia… Patroni 2021 r.
- Oświata w czasie pandemii: Malujemy sale, naprawiamy, co się tylko da, i czekamy na powrót najmłodszych dzieci
- Krótki przegląd kadr. Od prawa do lewa i z powrotem
- Zespół ds. COVID-19 przy Prezesie PAN: Szczepienie jest jedynym racjonalnym wyborem
- Epidemiolodzy: Wsłuchajcie się w głos specjalistów, którzy na co dzień zajmują się chorymi na COVID-19
- Felieton. Zaszczepię się
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia emerytowanej nauczycielki*
- To był fatalny rok dla edukacji. Rok łatania dziur, lania smoły i asfaltu
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (3)
- Nie czekajmy na to, co powie minister, spróbujmy poprawić, co się da, nadać edukacji inną formę
- Tydzień Uczniowskiej SuperMocy zakończył się, choć w wielu szkołach trwa nadal. I to jest najcudowniejsze!
- Badacz: Kultura protestu jest w Polsce ciągle żywa
- Awans zawodowy. Kontraktowy przygotowuje się do egzaminu – krok po kroku
- Felieton. Kochamy papierki
- XVI Forum Bibliotekarzy Województwa Śląskiego
- Casus. Choroba a kontynuowanie zatrudnienia
- Pytania do eksperta. Śmierć pracownika