Istnieją mocne argumenty, aby nauczycieli szczepić w pierwszej kolejności przed zdecydowaną częścią osób 60+ (w szczególności – przed niepracującymi, mieszkającymi samodzielnie, sprawnymi, w wieku do 75 lat)
Narodowy program szczepień przeciwko COVID-19 zakłada podział chętnych osób na cztery grupy. Z jakiegoś powodu zdecydowano się je numerować zgodnie z tradycją rodem z Pythona, czyli od grupy 0 – do której, dość niekontrowersyjnie, zalicza się przede wszystkim personel medyczny.
W grupie drugiej w kolejności („Etap 1”, który będę nazywać grupą 1, aby zachować spójność z przyjętą nomenklaturą) znajdują się pensjonariusze DPS i ZOL, osoby powyżej 60. roku życia, służby mundurowe i nauczyciele. Program szczepień
napisany jest bardzo ogólnikowo,
ale zwykła logika nakazywałaby myśleć, że podział na grupy stworzono po to, aby było jasne, jaka kolejność grup osób uprawnionych do szczepień obowiązuje, a w ramach każdej z grup kolejność zależna jest już od zapisów.
Okazuje się jednak, że tak nie jest – w ramach Etapu 1 także wprowadzona będzie dodatkowa, na razie nieokreślona kolejność, czyli de facto cichy podział na dwie lub więcej podgrup. Minister Dworczyk zapowiedział bowiem, że w ramach grupy 1 najpierw zaszczepione zostaną osoby powyżej 60. roku życia, oraz potwierdził, że nauczyciele nie mają szans na zaszczepienie do czerwca. Uważam tę decyzję za błędną, co postaram się uzasadnić poniżej.
(…)
Prof. Dariusz Jemielniak
Prof. Jemielniak pracuje w Akademii Leona Koźmińskiego, jest faculty associate Berkman-Klein Center for Internet and Society na Harvardzie, członkiem korespondentem Polskiej Akademii Nauk oraz współtwórcą InstaLing, innowacyjnej darmowej platformy wspomagania pracy nauczycieli.
>> Artykuł został opublikowany na blogu https://jemielniak.medium.com 6 stycznia br. Tekst na licencji CC BY-SA. Lead, wyróżniki i śródtytuły pochodzą od redakcji Głosu Nauczycielskiego
Więcej – GN nr 1-2 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 1-2/2021:
- Pełnym głosem. Czy leci z nami pilot?
- Felieton. Co zrobić z niezaszczepionymi?
- Oświata miała być priorytetem. Nie jest… „W I kwartale nie zaszczepimy nauczycieli”
- Ruszyły badania przesiewowe w oświacie. Skorzystają z nich tylko niektórzy
- Lekarz po szczepieniu: Tylko ból w miejscu wkłucia
- Jest decyzja: 18 stycznia br. do szkół wracają klasy I-III
- List ZNP do ministra Michała Dworczyka* w sprawie szczepień: Chcemy rozmawiać o planach rządu
- Felieton. Na lody już nie pójdziemy
- Już nie MEN, ale MEiN. Przemysław Czarnek na czele superresortu
- Nowelizacja KN. Zmiany w tzw. dyscyplinarkach wchodzą w życie 19 stycznia br.
- Uczę innych- dbam o siebie. Najważniejsze jest zrozumienie, że dbanie o siebie jest naszym prawem, a nie przywilejem
- Historię Polski staram się opowiedzieć z perspektywy rządzonych, a nie elit
- Lem, Różewicz, Baczyński, pracownicy służby zdrowia… Patroni 2021 r.
- Oświata w czasie pandemii: Malujemy sale, naprawiamy, co się tylko da, i czekamy na powrót najmłodszych dzieci
- Krótki przegląd kadr. Od prawa do lewa i z powrotem
- Zespół ds. COVID-19 przy Prezesie PAN: Szczepienie jest jedynym racjonalnym wyborem
- Epidemiolodzy: Wsłuchajcie się w głos specjalistów, którzy na co dzień zajmują się chorymi na COVID-19
- Felieton. Zaszczepię się
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia emerytowanej nauczycielki*
- Mindfulness: Jak nauczyciele mogliby żyć lepiej, zwłaszcza w dzisiejszych czasach?
- To był fatalny rok dla edukacji. Rok łatania dziur, lania smoły i asfaltu
- O głosie w Głosie. Cykl dla zachrypniętych nauczycieli (3)
- Nie czekajmy na to, co powie minister, spróbujmy poprawić, co się da, nadać edukacji inną formę
- Tydzień Uczniowskiej SuperMocy zakończył się, choć w wielu szkołach trwa nadal. I to jest najcudowniejsze!
- Badacz: Kultura protestu jest w Polsce ciągle żywa
- Awans zawodowy. Kontraktowy przygotowuje się do egzaminu – krok po kroku
- Felieton. Kochamy papierki
- XVI Forum Bibliotekarzy Województwa Śląskiego
- Casus. Choroba a kontynuowanie zatrudnienia
- Pytania do eksperta. Śmierć pracownika