Wokalista ma od jakiegoś czasu problem. Męczy się szybciej, coś mu przeszkadza w śpiewaniu. Miesiąc temu śpiewak wybrał się pobiegać do lasu. Stłukł sobie palce o wystający korzeń. Co to ma wspólnego z głosem?
Może ta historyjka pasowałaby na koniec tekstu jako ciekawostka? Nic bardziej mylnego. To nie ciekawostka, ale bardzo poważna sprawa.
W poszukiwaniu przyczyn zaburzeń głosu skupiamy się zwykle na pracy krtani. Obserwujemy szyję, język i zaglądamy do gardła. Specjalista jednak, mając postawić diagnozę, obserwuje pacjenta już od chwili wejścia do gabinetu. Jego spojrzenie musi objąć wszystko, co z pozoru nieistotne: czy pacjent zachwiał się przy zamykaniu za sobą drzwi, czy idzie prosto, jak stawia kroki czy jest przygrabiony, jak siada…
Specjalista czyni tak, ponieważ tutaj może kryć się odpowiedź na pytanie – skąd problem z głosem. Wśród tych objawów może kryć się także odpowiedź na pytanie, dlaczego dotychczasowa rehabilitacja głosu pozostaje bezskuteczna. Rolą eksperta jest przyjrzeć się objawom, wyróżnić najważniejsze, postawić kilka hipotez i jak najszybciej znaleźć główną przyczynę zaburzeń. Przegląd możliwych objawów może się więc wydawać chaotyczny (przecież tam może być wszystko!), diagnosta zawsze jednak będzie dążył do zawężenia obrazu, a współpraca z nim powinna przynieść konkretne wskazówki do pracy.
(…)
Kacper Gugała
Więcej – GN nr 1-2 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 1-2/2021:
- Pełnym głosem. Czy leci z nami pilot?
- Felieton. Co zrobić z niezaszczepionymi?
- Oświata miała być priorytetem. Nie jest… „W I kwartale nie zaszczepimy nauczycieli”
- Ruszyły badania przesiewowe w oświacie. Skorzystają z nich tylko niektórzy
- Lekarz po szczepieniu: Tylko ból w miejscu wkłucia
- Jest decyzja: 18 stycznia br. do szkół wracają klasy I-III
- List ZNP do ministra Michała Dworczyka* w sprawie szczepień: Chcemy rozmawiać o planach rządu
- Felieton. Na lody już nie pójdziemy
- Już nie MEN, ale MEiN. Przemysław Czarnek na czele superresortu
- Nowelizacja KN. Zmiany w tzw. dyscyplinarkach wchodzą w życie 19 stycznia br.
- Uczę innych- dbam o siebie. Najważniejsze jest zrozumienie, że dbanie o siebie jest naszym prawem, a nie przywilejem
- Napiszę coś niepopularnego: nauczyciele powinni być zaszczepieni przed większością pozostałych osób z grupy 1
- Historię Polski staram się opowiedzieć z perspektywy rządzonych, a nie elit
- Lem, Różewicz, Baczyński, pracownicy służby zdrowia… Patroni 2021 r.
- Oświata w czasie pandemii: Malujemy sale, naprawiamy, co się tylko da, i czekamy na powrót najmłodszych dzieci
- Krótki przegląd kadr. Od prawa do lewa i z powrotem
- Zespół ds. COVID-19 przy Prezesie PAN: Szczepienie jest jedynym racjonalnym wyborem
- Epidemiolodzy: Wsłuchajcie się w głos specjalistów, którzy na co dzień zajmują się chorymi na COVID-19
- Felieton. Zaszczepię się
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia emerytowanej nauczycielki*
- Mindfulness: Jak nauczyciele mogliby żyć lepiej, zwłaszcza w dzisiejszych czasach?
- To był fatalny rok dla edukacji. Rok łatania dziur, lania smoły i asfaltu
- Nie czekajmy na to, co powie minister, spróbujmy poprawić, co się da, nadać edukacji inną formę
- Tydzień Uczniowskiej SuperMocy zakończył się, choć w wielu szkołach trwa nadal. I to jest najcudowniejsze!
- Badacz: Kultura protestu jest w Polsce ciągle żywa
- Awans zawodowy. Kontraktowy przygotowuje się do egzaminu – krok po kroku
- Felieton. Kochamy papierki
- XVI Forum Bibliotekarzy Województwa Śląskiego
- Casus. Choroba a kontynuowanie zatrudnienia
- Pytania do eksperta. Śmierć pracownika