W tegorocznej serii przedstawię alfabetyczną listę najważniejszych mechanizmów uczenia się, które warto uwzględniać i stymulować u dzieci i młodzieży w toku nauki szkolnej
Serie artykułów w Głosie w 2019 r. („Pytaj o dowody!”) i 2020 r. („Sprawdzam!”) poświęciłem przedstawianiu danych i wyników badań przemawiających za skutecznością stosowania modelu edukacji opartej na dowodach w pracy nauczycielek i nauczycieli. Temat trudno uznać za wyczerpany. Wciąż prowadzone są badania strategii i metod nauczania. Istotne jest nie tylko testowanie edukacyjnych innowacji, bardzo często zaniedbywane przez ich twórców czy twórczynie, którzy zachłysnęli się pierwszymi sukcesami.
Ważne jest również powtarzanie – bez zmian lub nieco zmodyfikowanych – badań, których wyniki już znamy. Dopiero replikacje efektów poddane metaanalizom (zbiorczym analizom statystycznym wyników), uprawniają do wyciągania solidnych wniosków: co wspomaga procesy uczenia się uczniów i uczennic, a co jedynie robi takie iluzoryczne wrażenie.
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – GN nr 3-4 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 3-4/2021:
- Pełnym głosem. Zaklinanie pandemii
 - Felieton. Depresja ministra
 - Spotkanie Związku z Michałem Dworczykiem. Mimo kłopotów pojawiła się nadzieja
 - Wywiad tygodnia. Przeszedłem COVID-19, muszę więc odczekać jakiś czas, ale tak – zaszczepię się, bo wiem, że to konieczne
 - Decyzja MEiN: Edukacja zdalna na razie do 31 stycznia br. A co potem? Nie wiadomo
 - Testy na koronawirusa w oświacie. Wykryto ponad 2,5 tys. zakażonych
 - Otwieranie szkół bez zaszczepienia nauczycieli jest ryzykowne
 - Senat za podwyżkami dla nauczycieli. ZNP apeluje do posłów o poparcie poprawki do budżetu na 2021 r.
 - Tylko u nas. Egzaminy zawodowej i… chińska wpadka
 - Felieton. Inflacja nadchodzi. Śpieszmy się
 - Ważna jest świadomość swoich potrzeb, podejmowanie działań budujących równowagę w życiu
 - GUS policzył placówki, uczniów i nauczycieli
 - Czy można wykształcić w czasach pandemii dobrego geodetę, kucharza czy mechanika?
 - Pierwsze spotkania poświęcimy na integrację. Chodzi o to, żeby dzieci nauczyły się ponownie być ze sobą
 - Nowy przedmiot w szkołach już w 2022 r. Rząd stawia na profilaktykę
 - Dyrektor szkoły: Uczymy się żyć z koronawirusem
 - Najnowszy rocznik Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
 - Nauka jest ciekawa. Konkurs Konstruktorzy Marzeń 2021
 - Wsparcie dla nauczycieli powinno płynąć od samego ministra
 - Petycja w sprawie szczepień nauczycieli: odzewu na razie nie było
 - Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia nauczycieli z Oddziałowej SEiR ZNP w Kolbuszowej
 - Zdalne nauczanie dało nam w kość
 - Język polski. Zalety i wady zmian w procedurach maturalnych 2020/2021
 - Szkolne podróże w czasach COVID-19
 - Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
 - Tydzień Języka Ojczystego w szkole ponadpodstawowej
 - Casus. Ustalanie i finansowanie godzin zajęć ponad pensum
 - Pytania do eksperta. Okres zasiłkowy