Święto języka ojczystego (21 lutego) to doskonała okazja do zwrócenia uwagi na potrzebę dbania o poprawne pisanie i mówienie. Akcja ta może trwać nawet cały tydzień!
Od kilku lat organizowałam w naszej szkole wspólne pisanie dyktanda – w akcji brali udział uczniowie, nauczyciele, a także słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku. W 2020 r. rozszerzyłam te działania na cały tydzień, podczas którego odbywały się różnego typu wydarzenia związane z językiem polskim.
Pierwszy Tydzień Języka Ojczystego w Karolewie trwał od 18 do 26 lutego ub.r. W ramach tej akcji młodzież Zespołu Szkół Agro-Ekonomicznych uczestniczyła w cyklu spotkań dotyczących kultury języka. Jeszcze jesienią 2019 r. zaprosiłam do udziału w akcji przedstawicieli bydgoskich uczelni, podając im motyw przewodni przedsięwzięcia. Do szkoły zgodzili się przyjechać przedstawiciele Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej oraz Wyższej Szkoły Gospodarki z Bydgoszczy.
Pierwsze warsztaty poprowadziła pani doktor Maryla Bieniek-Majka z KPSW. Każda klasa zapoznała się z tematem kultury języka w komunikacji – ze szczególnym zwróceniem uwagi na kontakt z pracodawcą i klientem. Słuchacze otrzymali kilka cennych wskazówek dotyczących zasad pisania. Jako ciekawostkę odczytano kilka tekstów pisanych tzw. językiem korporacji.
(…)
Anna Ligman*
nauczycielka w Zespole Szkół Agro-Ekonomicznych im. Bronisława Zamojdzina w Karolewie (woj. kujawsko-pomorskie), Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2014
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, obchodzony 21 lutego, jest świętem ustanowionym w 1999 r. przez UNESCO. Ma na celu podkreślenie różnorodności językowej świata oraz zwrócenie uwagi na języki zagrożone i ginące.
Więcej – GN nr 3-4 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 3-4/2021:
- Pełnym głosem. Zaklinanie pandemii
- Felieton. Depresja ministra
- Spotkanie Związku z Michałem Dworczykiem. Mimo kłopotów pojawiła się nadzieja
- Wywiad tygodnia. Przeszedłem COVID-19, muszę więc odczekać jakiś czas, ale tak – zaszczepię się, bo wiem, że to konieczne
- Decyzja MEiN: Edukacja zdalna na razie do 31 stycznia br. A co potem? Nie wiadomo
- Testy na koronawirusa w oświacie. Wykryto ponad 2,5 tys. zakażonych
- Otwieranie szkół bez zaszczepienia nauczycieli jest ryzykowne
- Senat za podwyżkami dla nauczycieli. ZNP apeluje do posłów o poparcie poprawki do budżetu na 2021 r.
- Tylko u nas. Egzaminy zawodowej i… chińska wpadka
- Felieton. Inflacja nadchodzi. Śpieszmy się
- Ważna jest świadomość swoich potrzeb, podejmowanie działań budujących równowagę w życiu
- GUS policzył placówki, uczniów i nauczycieli
- Czy można wykształcić w czasach pandemii dobrego geodetę, kucharza czy mechanika?
- Pierwsze spotkania poświęcimy na integrację. Chodzi o to, żeby dzieci nauczyły się ponownie być ze sobą
- Nowy przedmiot w szkołach już w 2022 r. Rząd stawia na profilaktykę
- Dyrektor szkoły: Uczymy się żyć z koronawirusem
- Najnowszy rocznik Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
- Nauka jest ciekawa. Konkurs Konstruktorzy Marzeń 2021
- Wsparcie dla nauczycieli powinno płynąć od samego ministra
- Petycja w sprawie szczepień nauczycieli: odzewu na razie nie było
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia nauczycieli z Oddziałowej SEiR ZNP w Kolbuszowej
- Zdalne nauczanie dało nam w kość
- Język polski. Zalety i wady zmian w procedurach maturalnych 2020/2021
- Szkolne podróże w czasach COVID-19
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (1)
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Casus. Ustalanie i finansowanie godzin zajęć ponad pensum
- Pytania do eksperta. Okres zasiłkowy