Z dr. Pawłem Grzesiowskim, wakcynologiem, lekarzem pediatrą, ekspertem Naczelnej Rady Lekarskiej do walki z COVID-19, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Jest Pan zwolennikiem przyspieszenia szczepień wśród nauczycieli. Jakie argumenty „za” są istotne dla immunologa?
– Powody są oczywiste. Nauczyciele wracają do szkół, więc muszą być zabezpieczeni. W szkole nie da się uniknąć ekspozycji na zakażenie. Jesienią obserwowaliśmy w szkołach sporo zakażeń, wiele klas zostało wyłączonych. Szkoła sprzyja więc roznoszeniu infekcji, bo wszyscy przebywają w zamkniętych pomieszczeniach. Do tego bliski kontakt. Szczepienie nauczycieli oraz personelu obsługi powinno być równoznaczne z przygotowaniem się do pracy w szkole. To nie są na tyle duża liczba osób, że mogłaby zrujnować program szczepień.
Mówi Pan o nauczycielach klas I-III czy o wszystkich?
– Na razie o tych, którzy wracają do szkół, czyli nauczycielach klas I-III. Szczepienia w tej grupie zawodowej można rozpocząć od nich. Powinni być szczepieni zaraz po medykach oraz razem z seniorami. Przyjrzyjmy się statystykom, a zrozumiemy, że wielu nauczycieli to osoby w wieku 50+. Te osoby powinny w ogóle wejść z automatu do programu szczepień zaraz po medykach, a zgodnie z harmonogramem wejdą dopiero za kilkanaście tygodni albo jeszcze później, bo na razie szczepienia rozkręcają się dość wolno.
(…)
Więcej – GN nr 3-4 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 3-4/2021:
- Pełnym głosem. Zaklinanie pandemii
- Felieton. Depresja ministra
- Spotkanie Związku z Michałem Dworczykiem. Mimo kłopotów pojawiła się nadzieja
- Wywiad tygodnia. Przeszedłem COVID-19, muszę więc odczekać jakiś czas, ale tak – zaszczepię się, bo wiem, że to konieczne
- Decyzja MEiN: Edukacja zdalna na razie do 31 stycznia br. A co potem? Nie wiadomo
- Testy na koronawirusa w oświacie. Wykryto ponad 2,5 tys. zakażonych
- Senat za podwyżkami dla nauczycieli. ZNP apeluje do posłów o poparcie poprawki do budżetu na 2021 r.
- Tylko u nas. Egzaminy zawodowej i… chińska wpadka
- Felieton. Inflacja nadchodzi. Śpieszmy się
- Ważna jest świadomość swoich potrzeb, podejmowanie działań budujących równowagę w życiu
- GUS policzył placówki, uczniów i nauczycieli
- Czy można wykształcić w czasach pandemii dobrego geodetę, kucharza czy mechanika?
- Pierwsze spotkania poświęcimy na integrację. Chodzi o to, żeby dzieci nauczyły się ponownie być ze sobą
- Nowy przedmiot w szkołach już w 2022 r. Rząd stawia na profilaktykę
- Dyrektor szkoły: Uczymy się żyć z koronawirusem
- Najnowszy rocznik Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
- Nauka jest ciekawa. Konkurs Konstruktorzy Marzeń 2021
- Wsparcie dla nauczycieli powinno płynąć od samego ministra
- Petycja w sprawie szczepień nauczycieli: odzewu na razie nie było
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia nauczycieli z Oddziałowej SEiR ZNP w Kolbuszowej
- Zdalne nauczanie dało nam w kość
- Język polski. Zalety i wady zmian w procedurach maturalnych 2020/2021
- Szkolne podróże w czasach COVID-19
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (1)
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Tydzień Języka Ojczystego w szkole ponadpodstawowej
- Casus. Ustalanie i finansowanie godzin zajęć ponad pensum
- Pytania do eksperta. Okres zasiłkowy