Niewypłacanie lub zwłoka w wypłacie poszczególnych składników wynagrodzenia, w tym za godziny ponadwymiarowe, jest traktowane jako wykroczenie i zagrożone karą grzywny
Każda godzina ponad pensum, niezależnie od formuły, w jakiej jest realizowana (godziny ponadwymiarowe, zastępstwa doraźne), jako składnik wynagrodzenia podlega szczególnej ochronie (art. 84 K.p.). Dodajmy także, że nawet zwłoka w wypłacaniu wynagrodzenia jest wykroczeniem i pracownik może wystąpić z roszczeniem. Może się także domagać się odsetek, a nawet odszkodowania. Niestety, mimo takich rygorów formalnych, wielu nauczycieli musi się upominać o swoje pieniądze, co jest dla nich ogromnym dyskomfortem, bo chcąc nie chcąc, wchodzą w spór z dyrektorem, który notabene płaci i odpowiada za niewypłacenie wynagrodzenia lub zwłokę, dysponując środkami tylko teoretycznie (dysponent budżetu), gdyż realnie „kasę trzyma gmina”.
Casus
„Od kilku tygodni usiłujemy wyjaśnić kilka spraw związanych z zapłatą za dodatkowe godziny w listopadzie i grudniu. Pomaga nam w tym oddział ZNP, ale nadal >>sprawa jest w toku<<. Jesteśmy dużą jednostką, więc u nas ruch kadrowy jest cały rok, a zwłaszcza teraz jest dużo zwolnień. W grudniu kilka osób odeszło na emeryturę, więc spodziewamy się, że po feriach będziemy znów angażowani za nieobecnych. Dyrektor nie informuje nas, jakie to są godziny – ponadwymiarowe czy doraźne, a może zastępstwo. Nie wiemy też, czy w każdej sytuacji mamy obowiązek zastępowania innych, czyli być superdyspozycyjni – jak to określa jeden z naszych kolegów. Na nasze wczorajsze ponaglenie o pieniądze za te dodatkowe zajęcia dyrektor odpowiedział, że nic na to nie może poradzić, bo gmina ma przejściowe kłopoty finansowe. Jeżeli do końca stycznia nie otrzymamy pieniędzy, zamierzamy pozwać burmistrza do sądu”.
(…)
Teresa Konarska
Więcej – tylko na łamach Głosu Nauczycielskiego (nr 3-4, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 3-4/2021:
- Pełnym głosem. Zaklinanie pandemii
- Felieton. Depresja ministra
- Spotkanie Związku z Michałem Dworczykiem. Mimo kłopotów pojawiła się nadzieja
- Wywiad tygodnia. Przeszedłem COVID-19, muszę więc odczekać jakiś czas, ale tak – zaszczepię się, bo wiem, że to konieczne
- Decyzja MEiN: Edukacja zdalna na razie do 31 stycznia br. A co potem? Nie wiadomo
- Testy na koronawirusa w oświacie. Wykryto ponad 2,5 tys. zakażonych
- Otwieranie szkół bez zaszczepienia nauczycieli jest ryzykowne
- Senat za podwyżkami dla nauczycieli. ZNP apeluje do posłów o poparcie poprawki do budżetu na 2021 r.
- Tylko u nas. Egzaminy zawodowej i… chińska wpadka
- Felieton. Inflacja nadchodzi. Śpieszmy się
- Ważna jest świadomość swoich potrzeb, podejmowanie działań budujących równowagę w życiu
- GUS policzył placówki, uczniów i nauczycieli
- Czy można wykształcić w czasach pandemii dobrego geodetę, kucharza czy mechanika?
- Pierwsze spotkania poświęcimy na integrację. Chodzi o to, żeby dzieci nauczyły się ponownie być ze sobą
- Nowy przedmiot w szkołach już w 2022 r. Rząd stawia na profilaktykę
- Dyrektor szkoły: Uczymy się żyć z koronawirusem
- Najnowszy rocznik Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
- Nauka jest ciekawa. Konkurs Konstruktorzy Marzeń 2021
- Wsparcie dla nauczycieli powinno płynąć od samego ministra
- Petycja w sprawie szczepień nauczycieli: odzewu na razie nie było
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia nauczycieli z Oddziałowej SEiR ZNP w Kolbuszowej
- Zdalne nauczanie dało nam w kość
- Język polski. Zalety i wady zmian w procedurach maturalnych 2020/2021
- Szkolne podróże w czasach COVID-19
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (1)
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Tydzień Języka Ojczystego w szkole ponadpodstawowej
- Pytania do eksperta. Okres zasiłkowy