W tegorocznej serii przedstawię alfabetyczną listę najważniejszych mechanizmów uczenia się, które warto uwzględniać i stymulować u dzieci i młodzieży w toku nauki szkolnej
Serie artykułów w Głosie w 2019 r. („Pytaj o dowody!”) i 2020 r. („Sprawdzam!”) poświęciłem przedstawianiu danych i wyników badań przemawiających za skutecznością stosowania modelu edukacji opartej na dowodach w pracy nauczycielek i nauczycieli. Temat trudno uznać za wyczerpany. Wciąż prowadzone są badania strategii i metod nauczania. Istotne jest nie tylko testowanie edukacyjnych innowacji, bardzo często zaniedbywane przez ich twórców czy twórczynie, którzy zachłysnęli się pierwszymi sukcesami.
Ważne jest również powtarzanie – bez zmian lub nieco zmodyfikowanych – badań, których wyniki już znamy. Dopiero replikacje efektów poddane metaanalizom (zbiorczym analizom statystycznym wyników), uprawniają do wyciągania solidnych wniosków: co wspomaga procesy uczenia się uczniów i uczennic, a co jedynie robi takie iluzoryczne wrażenie.
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – GN nr 3-4 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 3-4/2021:
- Pełnym głosem. Zaklinanie pandemii
- Felieton. Depresja ministra
- Spotkanie Związku z Michałem Dworczykiem. Mimo kłopotów pojawiła się nadzieja
- Wywiad tygodnia. Przeszedłem COVID-19, muszę więc odczekać jakiś czas, ale tak – zaszczepię się, bo wiem, że to konieczne
- Decyzja MEiN: Edukacja zdalna na razie do 31 stycznia br. A co potem? Nie wiadomo
- Testy na koronawirusa w oświacie. Wykryto ponad 2,5 tys. zakażonych
- Otwieranie szkół bez zaszczepienia nauczycieli jest ryzykowne
- Senat za podwyżkami dla nauczycieli. ZNP apeluje do posłów o poparcie poprawki do budżetu na 2021 r.
- Tylko u nas. Egzaminy zawodowej i… chińska wpadka
- Felieton. Inflacja nadchodzi. Śpieszmy się
- Ważna jest świadomość swoich potrzeb, podejmowanie działań budujących równowagę w życiu
- GUS policzył placówki, uczniów i nauczycieli
- Czy można wykształcić w czasach pandemii dobrego geodetę, kucharza czy mechanika?
- Pierwsze spotkania poświęcimy na integrację. Chodzi o to, żeby dzieci nauczyły się ponownie być ze sobą
- Nowy przedmiot w szkołach już w 2022 r. Rząd stawia na profilaktykę
- Dyrektor szkoły: Uczymy się żyć z koronawirusem
- Najnowszy rocznik Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
- Nauka jest ciekawa. Konkurs Konstruktorzy Marzeń 2021
- Wsparcie dla nauczycieli powinno płynąć od samego ministra
- Petycja w sprawie szczepień nauczycieli: odzewu na razie nie było
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia nauczycieli z Oddziałowej SEiR ZNP w Kolbuszowej
- Zdalne nauczanie dało nam w kość
- Język polski. Zalety i wady zmian w procedurach maturalnych 2020/2021
- Szkolne podróże w czasach COVID-19
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Tydzień Języka Ojczystego w szkole ponadpodstawowej
- Casus. Ustalanie i finansowanie godzin zajęć ponad pensum
- Pytania do eksperta. Okres zasiłkowy