Z prof. Dariuszem Jemielniakiem, badaczem społecznym z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym w Akademii Leona Koźmińskiego, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
„Drogą do ratowania roku szkolnego/akademickiego 2020/2021, nie są jednorazowe czy powtarzalne testy nauczycieli, tylko umożliwienie im szczepień” – pisze Pan w petycji skierowanej do prezydenta Andrzeja Dudy oraz rządu. Bez przyspieszenia szczepień wśród nauczycieli nie będzie można „uratować” tego roku szkolnego?
– Nie chcemy chyba ratować roku szkolnego kosztem ludzkiego życia. Nie jestem przekonany, czy to jest tego warte. Poza tym, chyba nikt nie chce, aby ten rok szkolny przebiegał tak jak dotychczas – zdalnie i daleko od szkoły. Tkwimy w tym niemal od roku kalendarzowego. Stąd petycja z prośbą o pilne zaszczepienie nauczycieli równolegle z grupą seniorów 70+. Powodów medycznych, ekonomicznych i społecznych znajdziemy bez liku. A i każdy z osobna powinien wystarczyć do szybkiego podjęcia takiej decyzji.
Petycja trafiła na podatny grunt? Był jakiś odzew?
– Rzeczywiście trafiłem w czułą strunę, bo w niewiele ponad dobę pojawiło się pod nią 2,2 tys. podpisów. To niemało, zwłaszcza że nie starałem się specjalnie o oddźwięk medialny. A temat i tak został podchwycony. Temat stał się nośny, bo sprawa naprawdę jest ważna. Problem jest oczywisty, nie tylko dla polskiego społeczeństwa. W Wielkiej Brytanii trwa dyskusja parlamentarna w tej kwestii. Stało się tak za sprawą petycji obywatelskiej. Obowiązujący tam system prawny daje Brytyjczykom możliwość zgłaszania petycji oficjalnie, a po zebraniu 100 tys. podpisów parlament musi się tym zająć. Kwestię szczepień nauczycieli poparło tam mnóstwo ludzi, bo zdali sobie sprawę, że ich sytuacja jest zależna od zdrowia nauczycieli.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie (nr 3-4, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 3-4/2021:
- Pełnym głosem. Zaklinanie pandemii
- Felieton. Depresja ministra
- Spotkanie Związku z Michałem Dworczykiem. Mimo kłopotów pojawiła się nadzieja
- Wywiad tygodnia. Przeszedłem COVID-19, muszę więc odczekać jakiś czas, ale tak – zaszczepię się, bo wiem, że to konieczne
- Decyzja MEiN: Edukacja zdalna na razie do 31 stycznia br. A co potem? Nie wiadomo
- Testy na koronawirusa w oświacie. Wykryto ponad 2,5 tys. zakażonych
- Otwieranie szkół bez zaszczepienia nauczycieli jest ryzykowne
- Senat za podwyżkami dla nauczycieli. ZNP apeluje do posłów o poparcie poprawki do budżetu na 2021 r.
- Tylko u nas. Egzaminy zawodowej i… chińska wpadka
- Felieton. Inflacja nadchodzi. Śpieszmy się
- Ważna jest świadomość swoich potrzeb, podejmowanie działań budujących równowagę w życiu
- GUS policzył placówki, uczniów i nauczycieli
- Czy można wykształcić w czasach pandemii dobrego geodetę, kucharza czy mechanika?
- Pierwsze spotkania poświęcimy na integrację. Chodzi o to, żeby dzieci nauczyły się ponownie być ze sobą
- Nowy przedmiot w szkołach już w 2022 r. Rząd stawia na profilaktykę
- Dyrektor szkoły: Uczymy się żyć z koronawirusem
- Najnowszy rocznik Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
- Nauka jest ciekawa. Konkurs Konstruktorzy Marzeń 2021
- Wsparcie dla nauczycieli powinno płynąć od samego ministra
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia nauczycieli z Oddziałowej SEiR ZNP w Kolbuszowej
- Zdalne nauczanie dało nam w kość
- Język polski. Zalety i wady zmian w procedurach maturalnych 2020/2021
- Szkolne podróże w czasach COVID-19
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (1)
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Tydzień Języka Ojczystego w szkole ponadpodstawowej
- Casus. Ustalanie i finansowanie godzin zajęć ponad pensum
- Pytania do eksperta. Okres zasiłkowy