Z Katarzyną Wachowską, dyrektor Zespołu Szkół w Osieku nad Wisłą, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Jesteśmy przygotowani na piątkę z plusem… – ogłosił minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek w trakcie jednego z wystąpień poprzedzającego powrót uczniów klas I-III do szkół podstawowych.
– To chyba pan minister jest przygotowany. Ale nie wiem pod jakim kątem. Może decyzje zostały podjęte i w dokumentach wszystko się zgadza. Szkolna rzeczywistość to jednak zupełnie inna sprawa. Należałoby raczej powiedzieć, że jesteśmy przygotowani na tyle, na ile pozwalają nam na to warunki szkolne. Bo my w szkołach nie możemy w 100 proc. spełnić wszystkich pomysłów i wytycznych mimo bardzo rygorystycznych obostrzeń i reżimu sanitarnego, jaki narzuciliśmy sobie już dawno temu, na początku pandemii.
Problemy nadal te same czy też pojawiły się nowe?
– Może zacznę od tego, że przetestowano nauczycieli szkół, ale nie sprawdzono nauczycieli przedszkoli. Kompletnie niezrozumiałe posunięcie. Zaplanowany został powrót dzieci najmłodszych klas i nauczycieli do szkół, które przecież bardzo często funkcjonują w zespołach szkolno-przedszkolnych. Nie potrafię znaleźć odpowiedzi na pytanie, dlaczego tego testowania w przedszkolach teraz nie było. Przedszkola pracują bez przerwy od miesięcy, a kontaktów nie da się uniknąć.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie (nr 3-4, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 3-4/2021:
- Pełnym głosem. Zaklinanie pandemii
- Felieton. Depresja ministra
- Spotkanie Związku z Michałem Dworczykiem. Mimo kłopotów pojawiła się nadzieja
- Wywiad tygodnia. Przeszedłem COVID-19, muszę więc odczekać jakiś czas, ale tak – zaszczepię się, bo wiem, że to konieczne
- Decyzja MEiN: Edukacja zdalna na razie do 31 stycznia br. A co potem? Nie wiadomo
- Testy na koronawirusa w oświacie. Wykryto ponad 2,5 tys. zakażonych
- Otwieranie szkół bez zaszczepienia nauczycieli jest ryzykowne
- Senat za podwyżkami dla nauczycieli. ZNP apeluje do posłów o poparcie poprawki do budżetu na 2021 r.
- Tylko u nas. Egzaminy zawodowej i… chińska wpadka
- Felieton. Inflacja nadchodzi. Śpieszmy się
- Ważna jest świadomość swoich potrzeb, podejmowanie działań budujących równowagę w życiu
- GUS policzył placówki, uczniów i nauczycieli
- Czy można wykształcić w czasach pandemii dobrego geodetę, kucharza czy mechanika?
- Nowy przedmiot w szkołach już w 2022 r. Rząd stawia na profilaktykę
- Dyrektor szkoły: Uczymy się żyć z koronawirusem
- Najnowszy rocznik Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
- Nauka jest ciekawa. Konkurs Konstruktorzy Marzeń 2021
- Wsparcie dla nauczycieli powinno płynąć od samego ministra
- Petycja w sprawie szczepień nauczycieli: odzewu na razie nie było
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia nauczycieli z Oddziałowej SEiR ZNP w Kolbuszowej
- Zdalne nauczanie dało nam w kość
- Język polski. Zalety i wady zmian w procedurach maturalnych 2020/2021
- Szkolne podróże w czasach COVID-19
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (1)
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Tydzień Języka Ojczystego w szkole ponadpodstawowej
- Casus. Ustalanie i finansowanie godzin zajęć ponad pensum
- Pytania do eksperta. Okres zasiłkowy