Edukacja jest jak tango – trzeba do niej dwojga. I najlepiej, jeśli to właśnie druga osoba z tej pary, czyli uczeń, weźmie na siebie odpowiedzialność za własny rozwój. Tyle że tego, paradoksalnie, też trzeba go wcześniej nauczyć
Od kilku tygodni – to już prawie dwa miesiące – kształcenie odbywa się w sposób zdalny. Czas na podsumowanie: co z tego wynika, jakie wnioski można wyciągnąć?
Kiedy myślę o tym, w czym uczestniczymy, nasuwają mi się trzy refleksje. Po pierwsze, czas koronawirusa jest wielkim szkłem powiększającym, przez które widać wszystkie dotychczasowe ułomności systemu edukacji. Warto z tego skorzystać, żeby zauważyć te, których usunięcie może się przyczynić do potencjalnej poprawy polskiej szkoły. Po drugie, widać, że dosłownie z dnia na dzień życie, a raczej koronawirus, było w stanie zrobić coś, co grupy nauczycieli innowatorów, typu Superbelfrzy RP, próbują promować od niemal 10 lat, czyli udowodnić przydatność narzędzi cyfrowych i zachęcić nauczycieli do tego, żeby z nich korzystali. Po trzecie jednak, po upływie niemal dwóch miesięcy edukacji zdalnej widać jak na dłoni, że same cyfrowe narzędzia i możliwości nie wystarczą, jeśli nie pójdzie za nimi mądra pedagogika, dostosowana do wymagań XXI w., jeśli nauczycielom po prostu zabraknie empatii dla ucznia i jego rodziny.
(…)
Marcin Zaród
Nauczyciel Roku 2013
Szkoła po pandemii – pod tym hasłem publikujemy odpowiedzi na pytania w ankiecie redakcyjnej z udziałem laureatów naszego Konkursu Nauczyciel Roku. Cykl otwiera wypowiedź Marcina Zaroda
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 20-21, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2020:
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (9): I – Informacja zwrotna
- Pełnym głosem. Dyrektorski horror
- Felieton. Niebezpieczna rodzina
- MEN dopuściło otwieranie przedszkoli. Samorządy, rodzice i nauczyciele boją się zakażeń
- Cięcia godzin, łączenie klas, skłócanie pracowników. Co się dzieje w szkołach?
- Szokujące wyniki ankiety ZNP. Dyrektorzy pozbawiają nauczycieli części wynagrodzenia. Związek interweniuje
- Pokazujemy, że Związek jest i działa, także w czasie pandemii, dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym
- Nie można oszczędzać, naruszając prawa uczniów nauczycieli
- Nie ma zgody ZNP na to, żeby łatać dziurę budżetową kosztem edukacji
- Minister nie zmieni rozporządzeniem przepisów Karty Nauczyciela
- Otwarcie przedszkoli. Tutaj nie ma dobrych rad, można tylko zalecać maksymalną ostrożność. Zakażeń się nie uniknie
- Burmistrz Włodawy o otwarciu przedszkoli: rodzice nie zostawiliby na nas suchej nitki, gdyby coś poszło nie tak
- Sonda Głosu
- 99 lat temu urodził się Jan Bytnar. Jego rodzice byli nauczycielami, zasłużonymi działaczami Związku
- MEN: Nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe
- Nauka o życiu jest „czułym narratorem” wśród przedmiotów szkolnych
- Felieton. Pomysł na urodziny
- Bądźcie, drodzy nauczyciele, dumni ze swoich uczniów, chwalcie się nimi!
- Dyrektor przedszkola: mam nadzieję, że nie będziemy uczestnikami eksperymentu
- Pożegnania maturzystów i nauka w cieniu pandemii. Jak to robią w Toruniu?
- My, nauczyciele przedszkoli, mamy poczucie, że traktuje się nas jak mięso armatnie
- Czasowe zawieszenie funkcjonowania MOW byłoby sprzeczne z prawem – uważa resort edukacji
- Refleksje. Asertywność w zawodzie nauczyciela – dlaczego jest tak ważna?
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (10)
- Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…
- Awans zawodowy. Refleksje nauczycieli, którzy są już po…
- Mamy drużyny uczniów i dorosłych, a nawet zespół duchownych oraz taki, w którym grają nasi lokalni ministrowie
- Casus. Konsekwencje zmniejszenia pensum
- Pytania do eksperta. Urlop wypoczynkowy po rodzicielskim