W poprzednich odcinkach omówiliśmy najpopularniejsze neuromity. Jednym z nich jest twierdzenie, że ćwiczenia koordynacji umiejętności percepcji motorycznej mogą poprawić umiejętności czytania i pisania
W odcinku piątym tej serii czytelniczki i czytelnicy mieli okazję wypełnić kwestionariusz, który był podstawą ustalenia w amerykańskich badaniach przeprowadzonych przez Kelly Macdonald i współpracowniczki (2017) powszechnych w edukacji neuromitów (patrz: „Neuroedukacyjne mity”, GN nr 10 z 4 marca br.). W poprzednich odcinkach, opierając się na faktach, wykazałem bezzasadność najpopularniejszych z nich. Nie sposób także pominąć twierdzenia, że ćwiczenia koordynacji umiejętności percepcji motorycznej mogą poprawić umiejętności czytania i pisania. Jest to założenie m.in. motorycznej teorii percepcji mowy. A do tej odwołuje się niezwykle popularny zbiór metod przedstawianych pod wspólnym szyldem Metody Krakowskiej®. Znak towarowy nie jest tu przypadkiem, ponieważ prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska-Rożek (2013), twórczyni tego sposobu pracy z dziećmi, opatentowała go.
Niewystarczająco uzasadnione empirycznie twierdzenia głoszone przez Cieszyńską-Rożek (np. odrzucanie dobrze uzasadnionej naukowo tzw. teorii umysłu) i oczywiste mity przez nią powielane (np. dotyczące ogromnych różnic w interpretowaniu i przeżywaniu świata przez mężczyznę i kobietę; szczepień jako powodów zaburzeń rozwojowych) przedstawiłem w innym miejscu (Garstka, 2020). Tu wskażę jedynie, że dla poparcia swojej praktyki wybiera ona tezy, które nie wytrzymały procesu naukowej falsyfikacji. A także, że oferuje pomoc dzieciom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD, ang. Autism Spectrum Disorder), nie przytaczając żadnych wyników badań skuteczności zgodnych ze standardami metodologicznymi.
(…)
Tomasz Garstka, psycholog
Więcej – GN nr 20-21 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2020:
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (9): I – Informacja zwrotna
- Pełnym głosem. Dyrektorski horror
- Felieton. Niebezpieczna rodzina
- MEN dopuściło otwieranie przedszkoli. Samorządy, rodzice i nauczyciele boją się zakażeń
- Cięcia godzin, łączenie klas, skłócanie pracowników. Co się dzieje w szkołach?
- Szokujące wyniki ankiety ZNP. Dyrektorzy pozbawiają nauczycieli części wynagrodzenia. Związek interweniuje
- Pokazujemy, że Związek jest i działa, także w czasie pandemii, dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym
- Nie można oszczędzać, naruszając prawa uczniów nauczycieli
- Nie ma zgody ZNP na to, żeby łatać dziurę budżetową kosztem edukacji
- Minister nie zmieni rozporządzeniem przepisów Karty Nauczyciela
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej? Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Otwarcie przedszkoli. Tutaj nie ma dobrych rad, można tylko zalecać maksymalną ostrożność. Zakażeń się nie uniknie
- Burmistrz Włodawy o otwarciu przedszkoli: rodzice nie zostawiliby na nas suchej nitki, gdyby coś poszło nie tak
- Sonda Głosu
- 99 lat temu urodził się Jan Bytnar. Jego rodzice byli nauczycielami, zasłużonymi działaczami Związku
- MEN: Nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe
- Nauka o życiu jest „czułym narratorem” wśród przedmiotów szkolnych
- Felieton. Pomysł na urodziny
- Bądźcie, drodzy nauczyciele, dumni ze swoich uczniów, chwalcie się nimi!
- Dyrektor przedszkola: mam nadzieję, że nie będziemy uczestnikami eksperymentu
- Pożegnania maturzystów i nauka w cieniu pandemii. Jak to robią w Toruniu?
- My, nauczyciele przedszkoli, mamy poczucie, że traktuje się nas jak mięso armatnie
- Czasowe zawieszenie funkcjonowania MOW byłoby sprzeczne z prawem – uważa resort edukacji
- Refleksje. Asertywność w zawodzie nauczyciela – dlaczego jest tak ważna?
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…
- Awans zawodowy. Refleksje nauczycieli, którzy są już po…
- Mamy drużyny uczniów i dorosłych, a nawet zespół duchownych oraz taki, w którym grają nasi lokalni ministrowie
- Casus. Konsekwencje zmniejszenia pensum
- Pytania do eksperta. Urlop wypoczynkowy po rodzicielskim