Żeby skutecznie radzić sobie z nudą, trzeba przede wszystkim konstruktywnie podejść do problemu. Jakie to podejście i jak możemy go nauczyć dzieci i młodzież?
Ostatnio przyglądaliśmy się temu, czym jest nuda, jakie są jej typy oraz jakie każdy z tych typów wywołuje konsekwencje dla naszego nastroju, działania, samorozwoju czy zdolności uczenia się („Kiedy dzieci się nudzą…”, GN nr 16-17 z 15-22 kwietnia br.). Przekonaliśmy się, że nuda może mieć pożądane, ale i bardzo niekorzystne skutki, które zależą od łącznego działania różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych (temperamentu, osobowości, nastawienia wobec nudy czy wyuczonych strategii radzenia sobie z emocjami). Teraz zastanowimy się nad tym, jak wyposażyć naszych podopiecznych w umiejętność konstruktywnego podejścia do nudy, by możliwe było wykorzystanie jej potencjału i zminimalizowanie niekorzystnych następstw.
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Więcej – GN nr 20-21 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2020:
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (9): I – Informacja zwrotna
- Pełnym głosem. Dyrektorski horror
- Felieton. Niebezpieczna rodzina
- MEN dopuściło otwieranie przedszkoli. Samorządy, rodzice i nauczyciele boją się zakażeń
- Cięcia godzin, łączenie klas, skłócanie pracowników. Co się dzieje w szkołach?
- Szokujące wyniki ankiety ZNP. Dyrektorzy pozbawiają nauczycieli części wynagrodzenia. Związek interweniuje
- Pokazujemy, że Związek jest i działa, także w czasie pandemii, dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym
- Nie można oszczędzać, naruszając prawa uczniów nauczycieli
- Nie ma zgody ZNP na to, żeby łatać dziurę budżetową kosztem edukacji
- Minister nie zmieni rozporządzeniem przepisów Karty Nauczyciela
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej? Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Otwarcie przedszkoli. Tutaj nie ma dobrych rad, można tylko zalecać maksymalną ostrożność. Zakażeń się nie uniknie
- Burmistrz Włodawy o otwarciu przedszkoli: rodzice nie zostawiliby na nas suchej nitki, gdyby coś poszło nie tak
- Sonda Głosu
- 99 lat temu urodził się Jan Bytnar. Jego rodzice byli nauczycielami, zasłużonymi działaczami Związku
- MEN: Nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe
- Nauka o życiu jest „czułym narratorem” wśród przedmiotów szkolnych
- Felieton. Pomysł na urodziny
- Bądźcie, drodzy nauczyciele, dumni ze swoich uczniów, chwalcie się nimi!
- Dyrektor przedszkola: mam nadzieję, że nie będziemy uczestnikami eksperymentu
- Pożegnania maturzystów i nauka w cieniu pandemii. Jak to robią w Toruniu?
- My, nauczyciele przedszkoli, mamy poczucie, że traktuje się nas jak mięso armatnie
- Czasowe zawieszenie funkcjonowania MOW byłoby sprzeczne z prawem – uważa resort edukacji
- Refleksje. Asertywność w zawodzie nauczyciela – dlaczego jest tak ważna?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (10)
- Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…
- Awans zawodowy. Refleksje nauczycieli, którzy są już po…
- Mamy drużyny uczniów i dorosłych, a nawet zespół duchownych oraz taki, w którym grają nasi lokalni ministrowie
- Casus. Konsekwencje zmniejszenia pensum
- Pytania do eksperta. Urlop wypoczynkowy po rodzicielskim