Refleksje. Asertywność w zawodzie nauczyciela – dlaczego jest tak ważna?


Dlaczego nie umiemy wypowiedzieć głośno swojego zdania? Dlaczego sami nie potrafimy docenić naszej roli w społeczeństwie? Dlaczego zgadzamy się na coraz to nowe obowiązki za te same pieniądze?

Grupa zawodowa nauczycieli jest bardzo specyficzna, zastanawia mnie chociażby to nasze zbiorowe poczucie, że musimy się komuś tłumaczyć z wakacji, ferii i wycieczek szkolnych. Nieustannie słyszymy przytyki ze strony społeczeństwa, że pracujemy tak krótko i wciąż narzekamy na zarobki. W większości nawet nie potrafimy się obronić, nie mamy siły przebicia, by pokazać społeczeństwu, że nasza praca nie ogranicza się do lekcji w szkole, że jest bardzo ważna.

Kiedy myślałam o specyfice zawodu nauczyciela, uderzyła mnie myśl: dlaczego nie jesteśmy asertywni? Dlaczego nie umiemy wypowiedzieć głośno swojego zdania? Dlaczego sami nie potrafimy docenić naszej roli w społeczeństwie? Dlaczego pozwalamy, by spadały na nas ciosy zarówno ze strony władzy, jak i rodziców, uczniów, a często też dyrektorów i współpracowników? Dlaczego zgadzamy się na coraz to nowe obowiązki, wciąż za te same pieniądze? Dlaczego czujemy się zobowiązani do wykonywania na rzecz społeczeństwa dodatkowych usług, jak np. przygotowanie gminnych uroczystości?



(…)

 

Anna Parker
nauczycielka języka angielskiego z 10-letnim stażem, pracuje w małej, wiejskiej szkole

 

Cały tekst – GN nr 20-21 (e-wydanie)

 

 



Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2020:
Opis całego numeru: Nr 20-21/13-20 maja 2020
Wydanie elektroniczne Głosu Nauczycielskiego można czytać na stronie ewydanie.glos.pl lub w aplikacji mobilnej na smartfon i tablet "Publico24 Newsstand" (dział "Wydarzenia i Opinie"), którą można pobrać tutaj: