Dlaczego nie umiemy wypowiedzieć głośno swojego zdania? Dlaczego sami nie potrafimy docenić naszej roli w społeczeństwie? Dlaczego zgadzamy się na coraz to nowe obowiązki za te same pieniądze?
Grupa zawodowa nauczycieli jest bardzo specyficzna, zastanawia mnie chociażby to nasze zbiorowe poczucie, że musimy się komuś tłumaczyć z wakacji, ferii i wycieczek szkolnych. Nieustannie słyszymy przytyki ze strony społeczeństwa, że pracujemy tak krótko i wciąż narzekamy na zarobki. W większości nawet nie potrafimy się obronić, nie mamy siły przebicia, by pokazać społeczeństwu, że nasza praca nie ogranicza się do lekcji w szkole, że jest bardzo ważna.
Kiedy myślałam o specyfice zawodu nauczyciela, uderzyła mnie myśl: dlaczego nie jesteśmy asertywni? Dlaczego nie umiemy wypowiedzieć głośno swojego zdania? Dlaczego sami nie potrafimy docenić naszej roli w społeczeństwie? Dlaczego pozwalamy, by spadały na nas ciosy zarówno ze strony władzy, jak i rodziców, uczniów, a często też dyrektorów i współpracowników? Dlaczego zgadzamy się na coraz to nowe obowiązki, wciąż za te same pieniądze? Dlaczego czujemy się zobowiązani do wykonywania na rzecz społeczeństwa dodatkowych usług, jak np. przygotowanie gminnych uroczystości?
(…)
Anna Parker
nauczycielka języka angielskiego z 10-letnim stażem, pracuje w małej, wiejskiej szkole
Cały tekst – GN nr 20-21 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2020:
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (9): I – Informacja zwrotna
- Pełnym głosem. Dyrektorski horror
- Felieton. Niebezpieczna rodzina
- MEN dopuściło otwieranie przedszkoli. Samorządy, rodzice i nauczyciele boją się zakażeń
- Cięcia godzin, łączenie klas, skłócanie pracowników. Co się dzieje w szkołach?
- Szokujące wyniki ankiety ZNP. Dyrektorzy pozbawiają nauczycieli części wynagrodzenia. Związek interweniuje
- Pokazujemy, że Związek jest i działa, także w czasie pandemii, dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym
- Nie można oszczędzać, naruszając prawa uczniów nauczycieli
- Nie ma zgody ZNP na to, żeby łatać dziurę budżetową kosztem edukacji
- Minister nie zmieni rozporządzeniem przepisów Karty Nauczyciela
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej? Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Otwarcie przedszkoli. Tutaj nie ma dobrych rad, można tylko zalecać maksymalną ostrożność. Zakażeń się nie uniknie
- Burmistrz Włodawy o otwarciu przedszkoli: rodzice nie zostawiliby na nas suchej nitki, gdyby coś poszło nie tak
- Sonda Głosu
- 99 lat temu urodził się Jan Bytnar. Jego rodzice byli nauczycielami, zasłużonymi działaczami Związku
- MEN: Nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe
- Nauka o życiu jest „czułym narratorem” wśród przedmiotów szkolnych
- Felieton. Pomysł na urodziny
- Bądźcie, drodzy nauczyciele, dumni ze swoich uczniów, chwalcie się nimi!
- Dyrektor przedszkola: mam nadzieję, że nie będziemy uczestnikami eksperymentu
- Pożegnania maturzystów i nauka w cieniu pandemii. Jak to robią w Toruniu?
- My, nauczyciele przedszkoli, mamy poczucie, że traktuje się nas jak mięso armatnie
- Czasowe zawieszenie funkcjonowania MOW byłoby sprzeczne z prawem – uważa resort edukacji
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (10)
- Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…
- Awans zawodowy. Refleksje nauczycieli, którzy są już po…
- Mamy drużyny uczniów i dorosłych, a nawet zespół duchownych oraz taki, w którym grają nasi lokalni ministrowie
- Casus. Konsekwencje zmniejszenia pensum
- Pytania do eksperta. Urlop wypoczynkowy po rodzicielskim