Rozwiązanie stosunku pracy z końcem roku szkolnego z zachowaniem trzymiesięcznego wypowiedzenia na podstawie art. 23 Karty Nauczyciela nie wymaga zgody dyrektora
Nauczyciele z oddaniem potrafią pracować w trudnych warunkach i w krytycznych sytuacjach. Potwierdza to wielka mobilizacja związana ze zdalnym nauczaniem. Jednak ze względów zdrowotnych dla niektórych to bardzo trudne zadanie, trudny czas. Niepewność, co będzie dalej, skłania ich do składania wniosków o zmniejszenie pensum lub wręcz rezygnacji na jakiś czas z aktywności zawodowej. Okazuje się, że w przypadku nauczycieli mianowanych przy mało elastycznym podejściu dyrektora jest to wręcz niemożliwe. Karta Nauczyciela chroni stosunek pracy, a tym samym usztywnia, ogranicza możliwość jego przekształcania, ale to nie znaczy, że go uniemożliwia.
Casus
„Pracuję już 22 lata bardzo intensywnie, bo oprócz zajęć (matematyka) podjęłam się także innej pracy z uczniami. Teraz, w czasie pandemii, nie odchodzę od komputera i niestety, nagle zaczęły się duże kłopoty ze wzrokiem. Nie wiem, co będzie dalej ze zdalnym nauczaniem, ale niezależnie od tego, poprosiłam dyrektorkę o obniżenie pensum w przyszłym roku o tyle godzin, aby odpadła mi jedna klasa. Otrzymałam odpowiedź, że jest to niemożliwe, bo w przyszłym roku ma dla mnie pełny etat i kilka godzin ponadwymiarowych. Stwierdziła, że w tej sytuacji możemy zawrzeć porozumienie obniżające etat, ale wówczas stracę mianowanie.
Dyrektorka wyraziła zaniepokojenie moim stanem zdrowia i jednocześnie zastrzegła, żebym nie myślała o urlopie zdrowotnym… Postanowiłam zasięgnąć tu i ówdzie języka i dowiedziałam się, że np. moja koleżanka ma 15/18 i jest nadal mianowana. Z kolei kolega rozwiązał umowę, dostał odprawę i przeszedł do innej szkoły. Poinformowałam więc dyrektorkę, że jeżeli w maju nadal będę miała kłopoty ze wzrokiem, chciałabym rozwiązać umowę za porozumieniem stron, a jeżeli się nie zgodzi, zdecyduję się na rozwiązanie umowy na jakiś czas i wówczas usłyszałam, że ona nie wyrazi na to zgody. Zwróciła mi także uwagę, że kiedy nauczyciel mianowany składa wniosek o rozwiązanie stosunku pracy, to najpierw dyrektor musi ten wniosek rozpatrzyć pozytywnie lub negatywnie, dopiero wówczas nauczyciel może złożyć wypowiedzenie”.
(…)
Teresa Konarska
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 22-21, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 20-21/2020:
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (9): I – Informacja zwrotna
- Pełnym głosem. Dyrektorski horror
- Felieton. Niebezpieczna rodzina
- MEN dopuściło otwieranie przedszkoli. Samorządy, rodzice i nauczyciele boją się zakażeń
- Cięcia godzin, łączenie klas, skłócanie pracowników. Co się dzieje w szkołach?
- Szokujące wyniki ankiety ZNP. Dyrektorzy pozbawiają nauczycieli części wynagrodzenia. Związek interweniuje
- Pokazujemy, że Związek jest i działa, także w czasie pandemii, dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym
- Nie można oszczędzać, naruszając prawa uczniów nauczycieli
- Nie ma zgody ZNP na to, żeby łatać dziurę budżetową kosztem edukacji
- Minister nie zmieni rozporządzeniem przepisów Karty Nauczyciela
- Ankieta redakcyjna. Czas zdalnego nauczania i co dalej? Jaka będzie polska szkoła „po”…
- Otwarcie przedszkoli. Tutaj nie ma dobrych rad, można tylko zalecać maksymalną ostrożność. Zakażeń się nie uniknie
- Burmistrz Włodawy o otwarciu przedszkoli: rodzice nie zostawiliby na nas suchej nitki, gdyby coś poszło nie tak
- Sonda Głosu
- 99 lat temu urodził się Jan Bytnar. Jego rodzice byli nauczycielami, zasłużonymi działaczami Związku
- MEN: Nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe
- Nauka o życiu jest „czułym narratorem” wśród przedmiotów szkolnych
- Felieton. Pomysł na urodziny
- Bądźcie, drodzy nauczyciele, dumni ze swoich uczniów, chwalcie się nimi!
- Dyrektor przedszkola: mam nadzieję, że nie będziemy uczestnikami eksperymentu
- Pożegnania maturzystów i nauka w cieniu pandemii. Jak to robią w Toruniu?
- My, nauczyciele przedszkoli, mamy poczucie, że traktuje się nas jak mięso armatnie
- Czasowe zawieszenie funkcjonowania MOW byłoby sprzeczne z prawem – uważa resort edukacji
- Refleksje. Asertywność w zawodzie nauczyciela – dlaczego jest tak ważna?
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (10)
- Awans zawodowy. Nie ulegaj mitom awansowym, czytaj Głos…
- Awans zawodowy. Refleksje nauczycieli, którzy są już po…
- Mamy drużyny uczniów i dorosłych, a nawet zespół duchownych oraz taki, w którym grają nasi lokalni ministrowie
- Pytania do eksperta. Urlop wypoczynkowy po rodzicielskim