Dyskusje pomagają uczyć tzw. kompetencji miękkich i mają ogromne znaczenie dla sprawnego funkcjonowania w szkole i w życiu społecznym. A jak jest z ich przydatnością do nauczania przedmiotowego?
W poprzednim odcinku zaprezentowałem wspomagające uczenie się metody tworzenia „map pojęć” i „map myśli” („Mapy pojęć i myśli”, GN nr 26 z 26 czerwca br.). Szczególnie druga z wymienionych metod uzyskała duże wsparcie w wynikach metaanaliz wielu badań dotyczących efektywności tych metod. W tym odcinku zaprezentuję dyskusję jako metodę wartą wykorzystania w nauczaniu. I dodam kilka uwag związanych z jej nieefektywnym wykorzystaniem…
Różnorodność
Dyskusja to wymiana zdań w jakiejś kwestii, której generalnym celem jest próba dojścia do wspólnych wniosków. Może mieć różne formy. Znajduje zastosowanie przede wszystkim w nauczaniu przedmiotów humanistycznych (język polski i języki obce, historia, wiedza o społeczeństwie, religia, etyka), ale jak będzie można się przekonać, jest przydatna także w ramach przedmiotów przyrodniczych (biologia, fizyka, chemia), a nawet podczas zajęć wychowania fizycznego.
Dyskusja zainicjowana przez nauczycielkę/nauczyciela może mieć formułę swobodnej wymiany myśli. Może przyjąć też bardziej zorganizowane formy (por. np. K. Pietrasik-Kulińska, D. Szuba, J. Stańdo, 2017, s.17-28 – literatura).
1. Dyskusja grupowa (wielokrotna) ma trzy etapy:
>> Swobodna dyskusja wstępna dla zapoznania się z zagadnieniem czy problemem.
>> Praca w grupach, z wykorzystaniem źródeł i/lub kreatywności, w celu przygotowania pomysłów rozwiązania problemu lub argumentację w zadanej kwestii.
>> Przedstawienie na forum klasy efektów dyskusji grupowych i dążenie w dyskusji do wyboru najlepszego rozwiązania problemu lub najpełniejszej analizy omawianego zjawiska.
2. Dyskusja panelowa (obserwowana). W panelu biorą udział uczniowie i uczennice prezentujący różne punkty widzenia na temat dyskusji oraz audytorium – grono obserwatorów. (…)
Tomasz Garstka
psycholog
Cały artykuł – GN nr 27-28 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 27-28/2019:
- Pełnym Głosem. Po owocach poznamy
- Felieton. Integracja
- Pierwsze spotkanie. Działo się w „Dialogu”
- Rozmowa. To było spotkanie informacyjne. Zobaczymy, co będzie dalej…
- Senat przyjął nowelizację KN. Ustawa na biurku prezydenta RP
- Ankieta ZNP na temat biurokracji. Minister już wie. Co zrobi z tą wiedzą?
- Temat tygodnia. W co gra rząd?
- Wywiad. Ta reforma kosztuje i będzie nas kosztować wiele pracy…
- Opinie. Strajk przygotowuje nas do następnego protestu
- Bydgoszcz. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Kujawsko- Pomorskiego ZNP
- Rozmowa. Z wiarą i nadzieją, bo optymistom sprzyja czas
- Augustów. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Podlaskiego ZNP
- Rozmowa. Liczy się skuteczność
- Łódź. Konferencja Sprawozdawczo-Wyborcza Okręgu Łódzkiego ZNP
- Rozmowa. To jest praca typowo zespołowa
- Pieniędzy na oświatę jest za mało, to sprawa absolutnie kluczowa!
- Nasza Tablica. Ruszają pierwsze wypłaty 500 zł
- Papier wychodzi z mody. Blaski i cienie e-dzienników
- Prawnik w szkole. IOD w szkole, czyli kto?
- Prezenty dla nauczycieli – czasem mogą być krępujące
- Psychoterapia w szkole. Zdrowe nawyki na wakacje
- „Neurokomiks” – ciekawostka na „mózgowej” półce
- Awans zawodowy. Kto pyta, nie błądzi
- Żabnickie lato z rybką. Chodzi o integrację i zachowanie dziedzictwa regionalnego
- Uczcić pamięć pierwszego prezydenta polskiego Szczecina
- Awans zawodowy. Po spotkaniu z komisją…
- XX Ogólnopolski Turniej Koszykówki Pracowników Oświaty Pabianice 2019
- Casus. Spełnienie warunków do odprawy pracowniczej
- Zawieranie umów z nauczycielami akademickimi i innymi osobami – część II
- Kadry w oświacie. Świadczenie urlopowe – na co może liczyć nauczyciel?