Niegdyś uważano, że nuda jest przejawem lenistwa bądź słabości charakteru i może uchodzi dzieciom, ale nie dorosłym. XX w. przyniósł zmiany w postrzeganiu nudy, które pozwoliły ją nam… docenić
Okazuje się, że nuda odgrywa istotną rolę w rozwoju człowieka… nie tylko tego małego, ale także dorosłego. Może jednak oznaczać także stany niekorzystne dla naszego zdrowia psychicznego lub motywować człowieka do podejmowania ryzykownych czy szkodliwych działań. Jak więc odróżnić nudę konstruktywną od niekonstruktywnej i jak sobie z nią radzić?
Nuda to złożony stan emocjonalny, który opisuje się zwykle jako nieprzyjemne uczucie zobojętnienia i wewnętrznej pustki wywołane niedostateczną stymulacją, brakiem bodźców, jednostajnością i przewidywalnością sytuacji. Nuda jednak nudzie nierówna; nie tylko ilościowo (np. w zakresie nasilenia czy czasu trwania), ale także jakościowo (badacze wyróżniają różne typy nudy).
(…)
Magdalena Goetz
Psycholożka
Cały tekst – tylko w Głosie (nr 16-17, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Pełnym Głosem. Wszyscy pytają: co dalej?
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Znany nam świat odejdzie w niepamięć. Potrzebni będą ludzie wiedzy
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Szkoły ponadpodstawowe poradziłyby sobie z rekrutacją bez egzaminów. Sytuacja jest naprawdę wyjątkowa
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach może być ryzykowne
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem w czasach pandemii
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- „Psychopedagogiczne mity 2” – autorzy nie tylko obalają mity, ale uczą krytycznego myślenia
- Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (8)
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy