Pierwszy tom „Psychopedagogicznych mitów” to pasjonująca lektura i solidna dawka wiedzy. W tomie drugim autorzy utrzymali wysoki poziom. Obie książki wypełniają istotną lukę wśród publikacji dla pedagogów
Zacznijmy mocnym stwierdzeniem: na nauczycieli, zwłaszcza tych, którzy chcą się rozwijać, czyhają rozmaite i niełatwe do uniknięcia pułapki. Jakie? Wnikliwy przegląd oferty literatury, szkoleń i metod dotyczących skutecznego nauczania czy wspierania uczennic i uczniów (w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych) nie pozostawia złudzeń: część z nich nie ma podstaw naukowych ani wiarygodnych dowodów skuteczności. Ich popularność opiera się na tradycji, mocy autorytetów lub po prostu na sprawnym marketingu.
Szkoły, placówki doskonalenia nauczycieli czy wreszcie sami nauczyciele (a także inni specjaliści oraz rodzice) poświęcają niemało czasu i pieniędzy na to, żeby przyswoić, a później stosować wątpliwe metody, które nierzadko są nieskuteczne, nie mają prawa działać lub – w najlepszym przypadku – są pomocne w dużo mniejszym stopniu, niż obiecują ich promotorzy. W praktyce oznacza to stratę energii, czasu i potencjału.
Choć nauka daje nam realne i efektywne możliwości weryfikacji tego, które metody pracy są skuteczne i godne polecenia, a które nie, to te nieskuteczne wciąż są obecne na rynku – nawet w oficjalnych materiałach instytucji oświatowych, w programach szkoleń czy studiów pedagogicznych. Niestety, choć mamy już XXI w., wciąż brakuje nam sprawnych, odgórnych mechanizmów weryfikacji. Nauczyciele powinni móc w tym zakresie polegać na wskazówkach i rekomendacjach odpowiednich instytucji; jednak ich wsparcie jest niewystarczające.
Wsparcie przyszło więc z innej strony. Na przestrzeni ostatnich lat możemy obserwować coraz większą popularność inicjatyw naukowych, których celem jest właśnie tropienie i obalanie mitów naukowych. Dotyczy to również sfery tak ważnej jak edukacja i wychowanie. A na tym polu wyróżniają się obydwa tomy „Psychopedagogicznych mitów”.
(…)
Magdalena Goetz
psycholożka
Więcej – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Pełnym Głosem. Wszyscy pytają: co dalej?
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Znany nam świat odejdzie w niepamięć. Potrzebni będą ludzie wiedzy
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Szkoły ponadpodstawowe poradziłyby sobie z rekrutacją bez egzaminów. Sytuacja jest naprawdę wyjątkowa
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach może być ryzykowne
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem w czasach pandemii
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (8)
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy