Z Łukaszem Wojtasikiem z zarządu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, rozmawia Jarosław Karpiński
Cyberprzemoc i tzw. rajdowanie lekcji online to zjawiska, które niestety, towarzyszą zdalnemu nauczaniu. Jak nauczyciel, który prowadzi zdalne lekcje, może zadbać o bezpieczeństwo swoje i uczniów podczas takich zajęć?
– Jest kilka obszarów dbania o bezpieczeństwo w sieci. Przede wszystkim należy wybrać odpowiednią platformę do prowadzenia zajęć online. Dla wielu nauczycieli sytuacja jest nowa i trudna, ale na poziomie dyrekcji szkoły powinien być ustalony jakiś standard, powinno być przeprowadzone rozpoznanie, tak by nauczyciele korzystali tylko z takich narzędzi, które zapewniają jak największe bezpieczeństwo pracy. Chodzi o sposób logowania i kontrolowania procesu prowadzenia lekcji. Na pewno duże ryzyko stwarza prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach, np. na Messengerze. Podczas wyboru optymalnych narzędzi nauczyciele powinni być wspierani przez szkołę, dyrekcję, informatyków zatrudnionych w szkole.
(…)
Więcej – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Pełnym Głosem. Wszyscy pytają: co dalej?
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Znany nam świat odejdzie w niepamięć. Potrzebni będą ludzie wiedzy
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Szkoły ponadpodstawowe poradziłyby sobie z rekrutacją bez egzaminów. Sytuacja jest naprawdę wyjątkowa
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem w czasach pandemii
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- „Psychopedagogiczne mity 2” – autorzy nie tylko obalają mity, ale uczą krytycznego myślenia
- Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (8)
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy