Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?


W wirtualnych klasach nauczyciele i uczniowie stają się ofiarami cyberprzemocy. Niechlubnym przykładem tego zjawiska są tzw. rajdy na lekcje. Eksperci podpowiadają, jak bezpiecznie prowadzić zdalne zajęcia

Formy przemocy wobec nauczycieli prowadzących lekcje online przybierają różną postać – od wulgaryzmów, zmiany nicków, obrażania, szyderstw, po zakłócanie zajęć przez osoby spoza grona uczniów, którzy robią tzw. rajd na lekcje, czyli dołączają do lekcji odbywającej się w wirtualnym świecie, zakłócają ją, ośmieszają uczestników, publikują wulgarne treści i nagrywają po to, by następnie zamieścić taki film z „rajdu” w sieci. Nauczyciele często nie wiedzą, jak sobie radzić z takimi atakami i jak się przed nimi chronić.

– Ten poradnik  jest po to, by pomóc nauczycielom i wskazać im praktyczne narzędzia pomocne w przeprowadzeniu lekcji z uczniami – mówi Zuzanna Rudzińska-Bluszcz z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, która koordynowała powstanie poradnika. – Publikacja zawiera także wskazówki dla dyrektorów, jak wdrożyć systemy zdalnego nauczania w szkole.



(…)

 

Magdalena Kaszulanis

 

Cały tekst – GN nr 16-17 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020: