W wirtualnych klasach nauczyciele i uczniowie stają się ofiarami cyberprzemocy. Niechlubnym przykładem tego zjawiska są tzw. rajdy na lekcje. Eksperci podpowiadają, jak bezpiecznie prowadzić zdalne zajęcia
Formy przemocy wobec nauczycieli prowadzących lekcje online przybierają różną postać – od wulgaryzmów, zmiany nicków, obrażania, szyderstw, po zakłócanie zajęć przez osoby spoza grona uczniów, którzy robią tzw. rajd na lekcje, czyli dołączają do lekcji odbywającej się w wirtualnym świecie, zakłócają ją, ośmieszają uczestników, publikują wulgarne treści i nagrywają po to, by następnie zamieścić taki film z „rajdu” w sieci. Nauczyciele często nie wiedzą, jak sobie radzić z takimi atakami i jak się przed nimi chronić.
– Ten poradnik jest po to, by pomóc nauczycielom i wskazać im praktyczne narzędzia pomocne w przeprowadzeniu lekcji z uczniami – mówi Zuzanna Rudzińska-Bluszcz z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, która koordynowała powstanie poradnika. – Publikacja zawiera także wskazówki dla dyrektorów, jak wdrożyć systemy zdalnego nauczania w szkole.
(…)
Magdalena Kaszulanis
Cały tekst – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Pełnym Głosem. Wszyscy pytają: co dalej?
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Znany nam świat odejdzie w niepamięć. Potrzebni będą ludzie wiedzy
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Szkoły ponadpodstawowe poradziłyby sobie z rekrutacją bez egzaminów. Sytuacja jest naprawdę wyjątkowa
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach może być ryzykowne
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem w czasach pandemii
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- „Psychopedagogiczne mity 2” – autorzy nie tylko obalają mity, ale uczą krytycznego myślenia
- Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (8)
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy