Z dr. hab. Jackiem Pyżalskim, profesorem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pedagogiem specjalnym, rozmawia Jarosław Karpiński
Ukazała się ważna książka pod Pana redakcją naukową pt. „Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele”. Można ją pobrać w formie darmowego e-booka. Dla kogo jest ta książka, z myślą o kim powstała?
– Sam pomysł tej publikacji zrodził się, gdy zobaczyłem publikację ekspertów UNESCO, którzy napisali krótki poradnik, kładąc nacisk na specyfikę obecnej sytuacji w oświacie związanej z pandemią koronawirusa, i wskazali na potrzebę szybkiego dostosowania się nauczycieli do wykorzystywania komunikacji zdalnej. Pomyślałem, że polskim nauczycielom, pracownikom szkół jest potrzebna taka publikacja, ale bardziej rozbudowana, głębiej wchodząca w szczegóły. Nasza książka przyjmuje szersze spojrzenie, jest próbą poszukiwania wspólnej myśli dotyczącej tego, co jest obecnie ważne, priorytetowe, na co warto zwrócić uwagę, a co może być pułapką w naszych działaniach.
Pomyślałem, że potrzebna jest publikacja dla osób, które chcą refleksyjnie pracować, by mogły nabrać odpowiedniego dystansu rozumianego pozytywnie, jako potrzeba refleksji. Stąd podtytuł: „Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele”. Nie chodzi oczywiście o to, że my się nie angażujemy. My się tylko zatrzymujemy i zastanawiamy się, co się właściwie dzieje, co chcemy teraz robić, jak zapobiec temu, żeby nam coś nie umknęło, żebyśmy czegoś ważnego nie przegapili albo nie popełnili poważnych błędów.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Pełnym Głosem. Wszyscy pytają: co dalej?
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Znany nam świat odejdzie w niepamięć. Potrzebni będą ludzie wiedzy
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Szkoły ponadpodstawowe poradziłyby sobie z rekrutacją bez egzaminów. Sytuacja jest naprawdę wyjątkowa
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach może być ryzykowne
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem w czasach pandemii
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- „Psychopedagogiczne mity 2” – autorzy nie tylko obalają mity, ale uczą krytycznego myślenia
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (8)
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy