Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego


Z dr. hab. Jackiem Pyżalskim, profesorem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, pedagogiem specjalnym, rozmawia Jarosław Karpiński

Ukazała się ważna książka pod Pana redakcją naukową pt. „Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele”. Można ją pobrać w formie darmowego e-booka. Dla kogo jest ta książka, z myślą o kim powstała?

– Sam pomysł tej publikacji zrodził się, gdy zobaczyłem publikację ekspertów UNESCO, którzy napisali krótki poradnik, kładąc nacisk na specyfikę obecnej sytuacji w oświacie związanej z pandemią koronawirusa, i wskazali na potrzebę szybkiego dostosowania się nauczycieli do wykorzystywania komunikacji zdalnej. Pomyślałem, że polskim nauczycielom, pracownikom szkół jest potrzebna taka publikacja, ale bardziej rozbudowana, głębiej wchodząca w szczegóły. Nasza książka przyjmuje szersze spojrzenie, jest próbą poszukiwania wspólnej myśli dotyczącej tego, co jest obecnie ważne, priorytetowe, na co warto zwrócić uwagę, a co może być pułapką w naszych działaniach.

Pomyślałem, że potrzebna jest publikacja dla osób, które chcą refleksyjnie pracować, by mogły nabrać odpowiedniego dystansu rozumianego pozytywnie, jako potrzeba refleksji. Stąd podtytuł: „Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele”. Nie chodzi oczywiście o to, że my się nie angażujemy. My się tylko zatrzymujemy i zastanawiamy się, co się właściwie dzieje, co chcemy teraz robić, jak zapobiec temu, żeby nam coś nie umknęło, żebyśmy czegoś ważnego nie przegapili albo nie popełnili poważnych błędów.



(…)

 

Cała rozmowa – GN nr 16-17 (e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020: