Część II. Droga prowadząca do awansowej mety bywa drogą przez mękę. Najczęściej jest to jednak pokuta za awansowe grzechy. By tę drogę ułatwić, przedstawiam najczęściej popełniane przez nauczycieli błędy
Jak już pisałam, wszyscy jesteśmy w bardzo trudnej sytuacji. Wiele zadań, które znalazły się w planach rozwoju, nie zostanie zrealizowanych w związku z epidemią. Są to jednak przyczyny obiektywne, które uwzględnimy w sprawozdaniu. By pomóc nauczycielom dobiec do mety, kontynuuję omawianie najczęściej popełnianych awansowych grzechów. Unikajmy ich!
Grzech 3.: Błędna interpretacja przepisów prawa
Zdarza się, że jakiś zapis w ustawie czy rozporządzeniu bywa niewłaściwie zinterpretowany. Często nauczyciele błędnie interpretują zapis dotyczący terminu składania wniosków o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. Tę sprawę reguluje Karta Nauczyciela (art. 9d ust. 7 KN):
„Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy składają wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu.”
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Więcej – tylko w GN! (nr 16-17, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Pełnym Głosem. Wszyscy pytają: co dalej?
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Znany nam świat odejdzie w niepamięć. Potrzebni będą ludzie wiedzy
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Szkoły ponadpodstawowe poradziłyby sobie z rekrutacją bez egzaminów. Sytuacja jest naprawdę wyjątkowa
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach może być ryzykowne
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem w czasach pandemii
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- „Psychopedagogiczne mity 2” – autorzy nie tylko obalają mity, ale uczą krytycznego myślenia
- Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (8)
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy