Z prof. Marcinem Królem, historykiem idei, filozofem, byłym uczestnikiem obrad Okrągłego Stołu, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Ósmoklasiści i maturzyści niemal do ostatniej chwili czekali na decyzje w sprawie przełożenia egzaminów. Wielu uczniów mówiło, że czuli się zakładnikami polityków. A jakie Pan ma wrażenia?
– Moim zdaniem władze same doprowadziły do swego rodzaju anarchii, którą próbują ciągle poskramiać z pomocą obostrzeń i policji. Wszędzie źle się dzieje. Brakuje jasnego przekazu, działań według określonych przepisów prawa. W tym kontekście sytuacja uczniów, którzy przez wiele tygodni czekali na decyzję w sprawie egzaminów, nie różni się wcale od sytuacji całego społeczeństwa. Chaos mamy ogromny. Wszystko razem jest nie do wytrzymania.
Mogło być lepiej w tych nadzwyczajnych czasach?
– Jasne, że tak i nie mam co do tego wątpliwości. Sytuację mamy beznadziejną. Uczniowie mają rację. Tak jak reszta społeczeństwa stali się zakładnikami zamieszania wokół wyborów. I nie chodzi tu wcale o to, że czegoś tam się zdalnie nie nauczą, bo to się nadrobi, chodzi o to, że dorastają w czasach, które uczą ich chaosu i bezprawia. Przez te paniczne obawy przed wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej mamy bałagan. A co do uczniów, to przypuszczam, że rodzice skierują tysiące pozwów przeciwko rządowi. Nie tylko w sprawie egzaminów, ale także w sprawie koszmarnej organizacji zdalnego nauczania. Wiele rzeczy – wyjąwszy wyjątki – jest niedopracowanych. Popatrzmy na prywatne szkoły. Zanim się to zaczęło, wszystkim uczniom zainstalowano w komputerach specjalne oprogramowanie. I tam to działa.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie Nauczycielskim nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Pełnym Głosem. Wszyscy pytają: co dalej?
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Szkoły ponadpodstawowe poradziłyby sobie z rekrutacją bez egzaminów. Sytuacja jest naprawdę wyjątkowa
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach może być ryzykowne
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem w czasach pandemii
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- „Psychopedagogiczne mity 2” – autorzy nie tylko obalają mity, ale uczą krytycznego myślenia
- Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (8)
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy