Z Marią Reimann, antropolożką z Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad Dzieciństwem Uniwersytetu Warszawskiego, rozmawia Piotr Skura
Pani zespół chce się dowiedzieć, co na temat koronawirusa i obecnej sytuacji myślą dzieci, co czują i robią. Zespół zbiera relacje i twórczość najmłodszych. Co chcą Państwo zbadać na tej podstawie?
– Celem naszego projektu jest zbadanie, co dzieci myślą na temat pandemii i jak się czują w obecnej sytuacji. Dopiero zaczęłyśmy zbieranie materiałów, na tym etapie niewiele więc możemy powiedzieć. Spodziewamy się, że – podobnie jak dorośli – również dzieci mogą mieć wiele różnych przemyśleń i emocji w związku z pandemią. Od lat pracujemy w nurcie tzw. nowych badań nad dzieciństwem (new childhood studies), u podstaw których leży przekonanie, że dzieci są równoprawnymi twórcami kultury. Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem we współczesnym społeczeństwie, dziś – jak to jest być dzieckiem, kiedy nie wolno wychodzić z domu, kiedy szkoła przeniosła się w tryb online, kiedy w mediach dużo mówi się o zagrożeniu ciężką chorobą.
(…)
Cała rozmowa – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Pełnym Głosem. Wszyscy pytają: co dalej?
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Znany nam świat odejdzie w niepamięć. Potrzebni będą ludzie wiedzy
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Szkoły ponadpodstawowe poradziłyby sobie z rekrutacją bez egzaminów. Sytuacja jest naprawdę wyjątkowa
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach może być ryzykowne
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- „Psychopedagogiczne mity 2” – autorzy nie tylko obalają mity, ale uczą krytycznego myślenia
- Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (8)
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy