Przekonanie o wykorzystywaniu przez człowieka jedynie 10 proc. mózgu jest bardzo rozpowszechnione. Ten mit wrósł także głęboko w kulturę popularną, czego przykładem może być „Lucy” – film Luca Bessona z 2014 r.
W poprzednim odcinku naszej serii wymieniłem siedem głównych neuromitów, które najczęściej uznawane są za fakty („Jak uczy się mózg?”, GN nr 14-15 z 1-8 kwietnia br.). Odwołałem się do badań przeprowadzonych przez Kelly Macdonald i współpracowniczki na próbie łącznie 3877 osób (Macdonald i in., 2017). Przypomnę, że badani uznawali za fakty następujące neuromity:
>> przekonanie, że ćwiczenia koordynacji motorycznej poprawiają integrację między półkulami mózgu oraz umiejętność czytania i pisania – wspominałem o tym przy okazji „gimnastyki mózgu” w odc. 2 i 4 tej serii, a dużo więcej miejsca poświęciłem w kilku odcinkach serii „Psychopedagogiczne mity” w Głosie Nauczycielskim w 2012 r. (por. też. Garstka, 2016, s. 118-127);
>> przekonanie, że pracuje jedynie 10 proc. mózgu i różnymi sposobami można zmobilizować jego niewykorzystany potencjał;
>> twierdzenie o dominacji jednej z półkul mózgowych i wynikającego z niej odmiennego sposobu uczenia się (analitycznego, linearnego i sekwencyjnego u „lewopółkulowców”, holistycznego, obrazowego i emocjonalnego u „prawopółkulowców”) – fakty przedstawiłem w odc. 6 tej serii;
>> przekonanie, że ilość spożywanego cukru wpływa na zaburzenia uwagi (np. w ADHD);
>> wiarę, że słuchania muzyki klasycznej powoduje wzrost ilorazu inteligencji (tzw. efekt Mozarta);
>> rozumienie dysleksji wyłącznie jako kłopotu z pisaniem liter w słowach tyłem do przodu (b/d, p/q, z/s) – wyjaśnienia zawierają odc. 2 i 4 naszej serii;
>> przekonanie o istnieniu sensorycznych stylów uczenia się (wzrokowego, słuchowego, kinestetycznego).
(…)
Tomasz Garstka
psycholog
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Głos Nauczycielski (nr 16-17, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Pełnym Głosem. Wszyscy pytają: co dalej?
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Znany nam świat odejdzie w niepamięć. Potrzebni będą ludzie wiedzy
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Szkoły ponadpodstawowe poradziłyby sobie z rekrutacją bez egzaminów. Sytuacja jest naprawdę wyjątkowa
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach może być ryzykowne
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem w czasach pandemii
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- „Psychopedagogiczne mity 2” – autorzy nie tylko obalają mity, ale uczą krytycznego myślenia
- Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy