Z Grażyną Widerą, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Ligonia w Chorzowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
„Wiemy, że macie ogromny stres” – przyznał minister edukacji, ogłaszając 9 kwietnia br. przesunięcie egzaminów. Czy wszystko jest już jasne?
– Tego cytatu nie chcę komentować. Potrzeba długofalowych rozwiązań, a nie ciągłego utrzymywania nas w stanie tymczasowym, podejmowania decyzji w dwutygodniowym rytmie. My, nauczyciele i dyrektorzy szkół, też śledzimy informacje w mediach i wiemy, jaka jest sytuacja na świecie związana z pandemią. Można było przecież podjąć decyzje na dłużej.
Decyzja o przedłużeniu zawieszenia zajęć o kolejne dwa tygodnie nie rozwiała Pani wątpliwości?
– Chyba nie rozwiała niczyich. Nadal jesteśmy w stanie tymczasowości, a przecież już dziś wiadomo, że rektorzy uczelni wyższych termin zakończenia nadzwyczajnego trybu pracy wyznaczyli na 15 maja. W sprawie matur też nie dowiedzieliśmy się niczego nowego, choć oczywiste było, że ze względu na sytuację epidemiczną egzaminy nie odbędą się w zaplanowanym terminie. Wszystkim szkołom w kraju potrzebne są rozwiązana wykraczające zdecydowanie poza koniec kwietnia. W pewnym sensie przewidzieliśmy tę sytuację, dlatego zdalne nauczanie zaplanowaliśmy w naszej szkole dość szczegółowo i z wyprzedzeniem.
(…)
Więcej – tylko w Głosie (nr 16-17, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Pełnym Głosem. Wszyscy pytają: co dalej?
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Znany nam świat odejdzie w niepamięć. Potrzebni będą ludzie wiedzy
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach może być ryzykowne
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem w czasach pandemii
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- „Psychopedagogiczne mity 2” – autorzy nie tylko obalają mity, ale uczą krytycznego myślenia
- Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (8)
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy