Kiedy nowa wicepremier Jadwiga Emilewicz powiedziała, że w tym roku nie wrócimy już do szkół, rozpętała się w redakcji dyskusja, jakie to proroctwo kryje się w jej słowach. Ujawniły się, jak to zwykle bywa, dwie frakcje. Optymiści żywili nadzieję, że koniec roku szkolnego przyniesie kres naszym obecnym udrękom. Tonowali ich pesymiści mówiący, że czas nauki zdalnej potrwa do końca roku, ale kalendarzowego. Wtedy ktoś przypomniał słowa ministra Szumowskiego, że walka z epidemią może potrwać dwa lata, chyba że wcześniej pojawi się szczepionka.
Wysłaliśmy więc to wydanie Głosu do druku, będąc w nastrojach raczej minorowych. „Enter!”. Pliki z artykułami popłynęły łączem do drukarni, a my pozostaliśmy z pytaniem: co dalej?
Pytanie to zadają sobie chyba wszyscy tu, na dole. Nauczyciele, dyrektorzy, rodzice uczniów i sami uczniowie. I generalnie – całe społeczeństwo. Prócz ogólnego „co dalej?” z naszym życiem, pracą, przyszłością, pytamy: co dalej z oświatą, ze szkołami, z uczniami, z nauczycielami, z egzaminami, z naborem na przyszły rok szkolny?
(…)
Jakub Rzekanowski
Cały komentarz – GN nr 16-17 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 16-17/2020:
- Oburzające! Tak potraktowano w Sejmie inicjatywę obywatelską w sprawie wynagrodzeń nauczycieli
- Felieton. Ciało oszalało
- Szkoły zamknięte do odwołania, egzaminy przełożone, podobnie jak rekrutacja
- Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów. Jak prowadzić lekcje online i chronić się przed cyberprzemocą?
- Nasza propozycja jest korzystna nie tylko dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla całej edukacji polskiej
- Epidemia. Rząd zmienia przepisy dyscyplinarne wobec nauczycieli
- Niektóre samorządy ograniczają nauczycielom pensje. Kosztem uczniów
- Znany nam świat odejdzie w niepamięć. Potrzebni będą ludzie wiedzy
- Felieton. Z dziećmi trzeba się dogadać
- Zbrodnia katyńska. 80 lat temu Sowieci zamordowali blisko 22 tys. polskich oficerów, w tym nauczycieli
- Szkoły ponadpodstawowe poradziłyby sobie z rekrutacją bez egzaminów. Sytuacja jest naprawdę wyjątkowa
- Nauczyciele nękani podczas lekcji online. Jak się bronić?
- Nauczyciel po kwarantannie: to było trudne doświadczenie
- Prowadzenie lekcji na popularnych komunikatorach może być ryzykowne
- Zdalne nauczanie. Zostaliśmy z tym wszystkim sami, co nie znaczy, że sobie z tym nie radzimy
- Chcemy się dowiedzieć, jak to jest być dzieckiem w czasach pandemii
- Badania krakowskich naukowców: uczniowie preferują zajęcia w szkole
- Odkryć na nowo niezwykłość rzeczy zwyczajnych. To jest świetne motto na dziś
- „Psychopedagogiczne mity 2” – autorzy nie tylko obalają mity, ale uczą krytycznego myślenia
- Szybka adaptacja do nauczania online to ogromny sukces środowiska nauczycielskiego
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (8)
- Chcemy, aby dzieciaki czuły i wiedziały, że my, nauczyciele, jesteśmy dla nich
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Firmy wspierają zdalne kształcenie w czasie epidemii. Jak skorzystać z oferty?
- Awans zawodowy. Jak bez problemu dobiec do mety
- Casus. Praca w czasie stanu nieczynnego
- Pytania do eksperta. Przeniesienie urlopu a treść świadectwa pracy