Z Mirosławem Skrzypczykiem, polonistą z Zespołu Szkół w Szczekocinach, rozmawia Katarzyna Piotrowiak
Jak by Pan podsumował czas lekcji online?
– To był dość dziwny czas. Wielokrotnie rozmawialiśmy z uczniami na zajęciach, że nic nie jest dane na zawsze. Nikt jednak nie spodziewał się pandemii. Kiedy rozmawialiśmy o tym w szkole, chodziło nam o zupełnie inne sprawy. Myśleliśmy raczej o tym, że szkoła musi uczyć nastawienia na ciągłą zmianę. Byłem w tym roku wychowawcą klasy trzeciej i wiem, że to było dla uczniów trudne doświadczenie. Trzeba pamiętać, że to są bardzo młodzi, wrażliwi ludzie, którym nie tak łatwo przejść do porządku dziennego nad doświadczeniem izolacji i niepewności.
Oprócz lekcji języka polskiego kontynuował Pan zdalnie debaty uczniowskie. Miały ułatwić uczniom przetrwanie tego czasu?
– Może słowo „debata” w wymiarze zdalnym to zbyt dużo powiedziane, ale starałem się z uczniami spotykać na wideokonferencjach. Od 20 lat prowadzę Klub Otwartej Myśli i Słowa, na który składa się koło literaturoznawcze i filmoznawcze. W ramach działalności klubu zapraszałem różne organizacje, uczestniczyłem z uczniami w projektach. Początkowo z powodu pandemii chciałem zrezygnować z tych zajęć, ale okazało się, że uczniowie ich potrzebują. Bardzo chcieli rozmawiać, bo generalnie młodzież chce rozmawiać na różne tematy.
(…)
Cała rozmowa – tylko w Głosie (nr 29-30, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 29-30/2020:
- Pełnym głosem Teraz edukacja!?
- Felieton. Lustro
- Urlopy i praca w przedszkolach w wakacje. ZNP przypomina o uprawnieniach nauczycieli
- Po interwencjach Związku MEN poprawia Kartę. Drakońskie przepisy dyscyplinarne przejdą do historii?
- Dla Głosu: Europa potrzebuje rewolucji w dziedzinie umiejętności
- Eksperci OECD poddają pod rozwagę rządzącym: inwestycje zamiast cięć!
- Wywiad tygodnia. Trzeba ludziom uzmysłowić, że obrażanie nauczycieli to obrażanie państwa, nas wszystkich
- Prezydent chce dać rodzicom prawo głosu. W rzeczywistości to prawo będzie fikcją
- Zdalna edukacja. To, że uczniowie są zalogowani, nie oznacza, że się uczą
- Raport Głosu. Jaka może być skala zwolnień nauczycieli we wrześniu?
- Prezydent Kołobrzegu: szykujemy się do nauczania hybrydowego
- Nauczyciele i uczniowie przyznają w badaniu: Nie chcemy zdalnej edukacji!
- MEN chce zmienić prawo oświatowe – co nowego proponuje resort?
- Felieton. Gdy ludzie się złoszczą
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- O klimacie, zdrowiu i finansach na lekcjach wychowawczych
- Oświata w czasach pandemii. Urzędnik w gabinecie, nauczyciel na pierwszej linii
- Fałszywe informacje… Tak 90 lat temu atakowano Związek
- NIK alarmuje: W szkołach brakuje specjalistów do pracy z uczniami z autyzmem lub zespołem Aspergera
- Dyrektor szkoły o naborze: nigdy tak słabo nie było!
- W świecie emocji. Jak sobie z nimi radzić?
- Sprawdzam! Edukacja oparta na dowodach (14)
- Awans zawodowy. Zadbaj o dokumentację awansową
- Zgłoszenie zamiaru organizacji wypoczynku – krok po kroku
- Awans zawodowy. Przygotuj się do spotkania z komisją
- Nasz Patronat. Zakończyła się I edycja ogólnopolskiego projektu „Eko-Szkoła”
- Casus. Zmiana warunków umowy lub wypowiedzenie a realna weryfikacja zatrudnienia we wrześniu
- Pytania do eksperta. Wymiar urlopu wypoczynkowego