Dużo się mówi o depresji z powodu pandemii. Cierpią przede wszystkim dzieci. Ograniczony bezpośredni kontakt z rówieśnikami sprzyja pojawieniu się choroby. Również ciągłe siedzenie przed komputerem prowadzi do zaburzeń. Uczniowie mogą więc być w depresji.
Także nauczyciele mają wiele powodów, aby utracić kontrolę nad swoją psychiką. Konieczność ciągłej troski o uczniów, brak bezpośredniego kontaktu z nimi, świadomość, że rośnie liczba wychowanków trudnych, obarczanie nas winą za problemy, rozchwiane relacje koleżeńskie w gronie pedagogicznym, także z powodu izolacji, ciągłe ryzyko kontroli, donosów, zresztą Bóg wie, czego jeszcze, bo przecież władza nauczycieli nie oszczędza. Strach, że nie dostaniemy wynagrodzenia. Niejeden czuje się przerażony i bezradny.
Również dyrekcja zachowuje się depresyjnie. Gdzie te czasy, kiedy można było pośmiać się z szefową? Wejście do gabinetu pani dyrektor to była kiedyś czysta przyjemność. Człowiek nasycał się optymizmem. Często bowiem trafiał na dobrą wiadomość, np. że uczniowie zwyciężyli w jakimś konkursie, że mamy kolejnego olimpijczyka, że placówce przyznano tytuł mistrzowski, a paru nauczycieli nominowano do grona liderów, mistrzów, innowatorów itd. Wciąż były powody, aby się cieszyć.
(…)
Dariusz Chętkowski
Cały felieton – GN nr 3-4 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 3-4/2021:
- Pełnym głosem. Zaklinanie pandemii
- Spotkanie Związku z Michałem Dworczykiem. Mimo kłopotów pojawiła się nadzieja
- Wywiad tygodnia. Przeszedłem COVID-19, muszę więc odczekać jakiś czas, ale tak – zaszczepię się, bo wiem, że to konieczne
- Decyzja MEiN: Edukacja zdalna na razie do 31 stycznia br. A co potem? Nie wiadomo
- Testy na koronawirusa w oświacie. Wykryto ponad 2,5 tys. zakażonych
- Otwieranie szkół bez zaszczepienia nauczycieli jest ryzykowne
- Senat za podwyżkami dla nauczycieli. ZNP apeluje do posłów o poparcie poprawki do budżetu na 2021 r.
- Tylko u nas. Egzaminy zawodowej i… chińska wpadka
- Felieton. Inflacja nadchodzi. Śpieszmy się
- Ważna jest świadomość swoich potrzeb, podejmowanie działań budujących równowagę w życiu
- GUS policzył placówki, uczniów i nauczycieli
- Czy można wykształcić w czasach pandemii dobrego geodetę, kucharza czy mechanika?
- Pierwsze spotkania poświęcimy na integrację. Chodzi o to, żeby dzieci nauczyły się ponownie być ze sobą
- Nowy przedmiot w szkołach już w 2022 r. Rząd stawia na profilaktykę
- Dyrektor szkoły: Uczymy się żyć z koronawirusem
- Najnowszy rocznik Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego
- Nauka jest ciekawa. Konkurs Konstruktorzy Marzeń 2021
- Wsparcie dla nauczycieli powinno płynąć od samego ministra
- Petycja w sprawie szczepień nauczycieli: odzewu na razie nie było
- Zapiski z czasu pierwszej fali pandemii. Wspomnienia nauczycieli z Oddziałowej SEiR ZNP w Kolbuszowej
- Zdalne nauczanie dało nam w kość
- Język polski. Zalety i wady zmian w procedurach maturalnych 2020/2021
- Szkolne podróże w czasach COVID-19
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (1)
- Awans zawodowy. Jak być dobrym opiekunem stażu?
- Tydzień Języka Ojczystego w szkole ponadpodstawowej
- Casus. Ustalanie i finansowanie godzin zajęć ponad pensum
- Pytania do eksperta. Okres zasiłkowy