Na czym polega uczenie się przez elaborację? To nabywanie wiedzy dzięki opracowaniu materiału w taki sposób, by nadać mu sens, ułatwiający zapamiętanie i przypominanie, gdy będzie potrzebny
Stosując elaborację, nauczyciel(ka) ułatwia dzieciom uczenie się w ten sposób. Wyobraźmy sobie, że chcemy nauczyć dzieci, czym jest „zmierzch” i pomóc im dobrze zapamiętać termin i jego znaczenie.
PRZYKŁAD
Która z niżej zaproponowanych elaboracji wydaje się właściwie nadająca sens i najbardziej przydatna?
(a) Zmierzch to: zmierz „ch”.
(b) Zmierzch oznacza zmrok.
(c) Kochankowie płonęli, kradnąc pocałunek pod osłoną zmierzchu otulającą ich coraz gęstszym płaszczem nocy.
(d) Zmierzch literujemy z-m-i-e-r-z-c-h.
(e) Zmierzch to niezłe imię dla mojego psa. Siad, Zmierzch, siad!
(f) Zmierzch był wtedy, kiedy paskudne komary wreszcie poszły spać podczas mojej ostatniej wędrówki.
Solidne opracowanie
Elaboracje tworzą mosty między procesami zapamiętywania i przypominania poprzez łączenie materiału starego z materiałem nowym poprzez sensowne skojarzenia, nadawanie znaczenia, porządkowanie i hierarchizowanie zasobów wiedzy, w które włączane są nowe informacje.
(…)
Tomasz Garstka
psycholog
Więcej – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający