Choć AstraZeneca może w rzadkich przypadkach wywoływać problemy z krzepliwością krwi, to korzyści z zaszczepienia znacząco przewyższają związane z tym ryzyko. Polski rząd nie rezygnuje ze stosowania preparatu
AstraZeneca to tania oraz łatwa w przechowywaniu i transporcie szczepionka stworzona przez brytyjsko-szwedzki koncern we współpracy z uniwersytetem w Oksfordzie. Gdy na początku tego roku preparat dotarł do Polski, rząd zapowiedział, że wykorzysta ją przede wszystkim do zaszczepienia nauczycieli. Była to jedyna możliwość szybkiego zapewniania ochrony przed COVID-19 pedagogom w sytuacji, kiedy szczepionek innych firm brakowało.
Szczepień dla nauczycieli domagał się od wielu tygodni Związek Nauczycielstwa Polskiego, apelując wielokrotnie do rządu (także podczas rozmów z ministrem ds. szczepień Michałem Dworczykiem) o to, by po pojawieniu się na polskim rynku szczepionek zagwarantować dostęp do nich nauczycielom oraz pracownikom szkolnej administracji i obsługi. Bez szczepień trudno bowiem wyobrazić sobie funkcjonowanie przedszkoli, szkół i placówek oświatowych w warunkach pandemii. A przypomnijmy, że gdy zapadały decyzje w sprawie szczepień tej grupy zawodowej, część nauczycieli pracowała stacjonarnie z dziećmi (w przedszkolach, szkołach specjalnych, poradniach, a od 18 stycznia w szkołach podstawowych – klasach I-III).
(…)
Piotr Skura
Więcej – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający