Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany


Tegoroczne egzaminy zbliżają się wielkimi krokami i towarzyszy im wiele obaw. Ale nauczyciele i rodzice pytają także o to, co z maturą i egzaminem ósmoklasisty w kolejnych latach. Czy MEiN złagodzi wymagania?

Według raportu UNESCO z końca marca br. Polska znalazła się w grupie pięciu krajów, w których uczniowie w trakcie trwania pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 najdłużej uczą się w domach – to już ponad 35 tygodni. Dłużej poza szkołą przebywali tylko uczniowie z Macedonii (43 tygodnie), Bośni i Hercegowiny (38 tygodni), Słowacji (37 tygodni) i Łotwy – 36 tygodni. Od wybuchu pandemii – jak policzyli eksperci Instytutu Statystyki UNESCO – nauka w szkołach była przerywana na świecie średnio na 25 tygodni. Polscy uczniowie stracili od 35 do 54 proc. roku szkolnego.

Zamykanie gospodarki w czasie kolejnych fal pandemii zaczynało się u nas głównie od ograniczania pracy placówek oświatowych. Nie wszyscy tak robili. W przebadanym przez UNESCO okresie we Francji szkoły były zamknięte przez 10 tygodni, w Hiszpanii i Belgii – po 15 tygodni, w Norwegii – 19, Portugalii – 21, Holandii – 22, Austrii – 27, Czechach i Niemczech – 28. A i tak kraje te łagodzą wymogi na egzaminach lub z nich w ogóle rezygnują. Nie bez powodu. Według UNESCO powrót do sytuacji sprzed pandemii może zająć dekadę! By stało się to szybciej, rządy muszą wdrożyć strategie naprawcze w oświacie.

W Polsce takiej strategii nie widać, poza obietnicami MEiN zorganizowania dodatkowych zajęć dla uczniów (jedna godzina na klasę tygodniowo, nie wiadomo dokładnie, od kiedy, i nie wiadomo, z jakich przedmiotów, koszt – 187 mln zł), zajęć sportowych (być może od września, koszt – 42 mln zł) i pomocy psychologiczno-pedagogicznej (średnio godzina wsparcia dla co 50. dziecka, koszt – 15 mln zł). W sumie resort chce wydać na to 230 mln zł. Kropla w morzu potrzeb. Średnio: pomoc o wartości 46 zł na ucznia (to koszt niecałej godziny korepetycji).



(…)

 

Piotr Skura

 

Więcej – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)



Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021: