Co z tymi egzaminami? Wybijamy na pierwszej stronie maturę, bo tegoroczny maraton maturalny startuje już za chwilę, 4 maja. Ale temat dotyczy także egzaminu ósmoklasisty (25-27 maja) czy egzaminów zawodowych (start w sesji letniej w drugiej połowie czerwca).
Egzaminom zwykle towarzyszy wiele emocji, ale w tym roku zmartwień i obaw mamy bez porównania więcej. Powody sprowadzają się do pandemii i jej skutków. Martwimy się np. o wyniki egzaminów po roku nauki zdalnej. Według cytowanego w Głosie raportu UNESCO z końca marca br., Polska znalazła się w grupie pięciu krajów, gdzie w czasie pandemii uczniowie najdłużej uczą się w domach – u nas już ponad 35 tygodni (patrz – s. 6). Co do efektywności nauczania zdalnego chyba nikt nie ma złudzeń, chociaż nauczyciele dają z siebie wszystko.
– Spodziewam się nawet, że problemy wynikające z pandemii będą przetaczały się przez szkoły przez kilkanaście lat – mówi w wywiadzie dla Głosu Jacek Kowalewski, nauczyciel matematyki w XXI LO im. Bolesława Prusa w Łodzi (patrz – s. 15). – Na pewno pierwszym miarodajnym testem badawczym będą egzaminy ósmoklasistów i matury – dodaje. O swoich uczniów i ich wyniki nie martwi się, jednak przyznaje, że w skali kraju istnieje problem zaległości w nauce czy nawet regresu, spowodowanego okresem nauki zdalnej.
(…)
Jakub Rzekanowski
Więcej – GN nr 14-15 (e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Awans zawodowy. Bądź systematyczny i respektuj terminy
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający