Droga awansu bywa trudna. Często jednak występujące trudności są pokutą za awansowe grzechy. By tę drogę ułatwić i pomóc dobiec do mety, zwrócę uwagę na najczęściej pojawiające się grzechy awansujących
Zwracam się do wszystkich nauczycieli kroczących awansowym szlakiem, zarówno tych, którzy jeszcze przez dłuższy czas będą kontynuować swój staż, jak i do tych, który zbliżają się do finiszu. A także tych, którzy planują złożenie we wrześniu br. wniosku o rozpoczęcie stażu na kolejny stopień awansu.
Z powodu pandemii COVID-19 jesteśmy wszyscy w bardzo trudnej sytuacji. Wiele zadań, które znalazły się w planach rozwoju, nie zostanie zrealizowanych. Są to jednak przyczyny obiektywne, które uwzględnimy w sprawozdaniu.
Zdarza się, że nauczyciele, poszukując pomocy w sprawach awansu, otrzymują rozbieżne informacje, niestety, także podczas awansowych szkoleń. Tym bardziej więc zachęcam do lektury Głosu Nauczycielskiego!
Grzech 1.: Brak systematyczności
Wielu nauczycieli nie pamięta, że ich obowiązkiem jest systematyczne i rytmiczne realizowanie planu rozwoju zawodowego. Kamień spada im z serca w momencie zatwierdzenia przez dyrektora planu rozwoju, a to zdecydowanie zbyt wcześnie! Oczywiście, nie wszystkie zadania uda się zrealizować co do dnia (dlatego też lepiej nie planować tak szczegółowo!), jednak należy pamiętać, że stopień realizacji planu dyrektor uwzględni, wystawiając ocenę dorobku zawodowego na koniec stażu. Śmiem twierdzić, że każdy nauczyciel w zasadzie zaraz po zakończeniu stażu mógłby złożyć sprawozdanie. Trzeba tylko wcześniej wszystko zaplanować i być konsekwentnym. Jak tego dokonać? Wystarczy zaraz na początku stażu wykonać kopię planu rozwoju zawodowego i sprawozdanie tworzyć na bieżąco (przykład – obok)????. Nie jest to trudne czy zbyt obciążające, natomiast oszczędzi nam czasu w maju, kiedy i tak przytłaczają nas sprawy związane z klasyfikacją uczniów i zakończeniem szkolnych zajęć.
(…)
Beata Rechnio-Kołodziej
Ekspert z listy MEN
Więcej – tylko w Głosie Nauczycielskim (nr 14-15, e-wydanie)
Pozostałe artykuły w numerze 14-15/2021:
- Pełnym głosem. Druga matura w stanie lockdownu
- Felieton. Nagroda na pendrivie
- Szpitale na skraju wydolności. Lockdown w oświacie przedłużony
- Co z nauczycielami czekającymi na drugą dawkę szczepionki AstraZeneca?
- Czy COVID-19 ma wpływ na mowę i głos? Naukowcy poszukują nauczycieli chętnych do udziału w badaniach
- Egzaminy w warunkach pandemii. Co czeka uczniów za rok i w kolejnych latach? MEiN ma pokazać plany
- Administracja i obsługa. Rząd nie dotrzymał obietnic, pracownicy szczepieni w ramach szczepień populacyjnych
- Warto docenić to, że w Polsce nauczyciele byli szczepieni priorytetowo
- Felieton. Sztuczna inteligencja
- RPO: Szkoła jest zobowiązana do poszanowania tożsamości płciowej uczniów
- „Pandemia. Nowa rzeczywistość?” – debata Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
- EMA: AstraZeneca może „bardzo rzadko” powodować krzepnięcie krwi. Korzyści przewyższają ryzyko
- Anna Zalewska strofuje Rzymkowskiego w sprawie praw zwierząt
- Felieton. Wielka zaleta lockdownu
- Anna Eska z Nowej Soli, członkini ZNP od 1946 r., obchodziła 100. urodziny
- W szkole towarzyszy mi Atos. Uczniowie widzą go w oku kamery, kiedy przebiega tuż pod tablicą, skupia uwagę
- Maturnocka. „Sami możemy zrobić tak niewiele; razem możemy wiele zdziałać” (Helen Keller)
- Dyrektor o praktycznej części egzaminu zawodowego: Martwię się o uczniów, regres widać w praktyce
- W ciągu roku ludzkość będzie potrzebowała nowych szczepionek?
- Ekspert ochrony danych osobowych o zdalnym nauczaniu: w ochronie prawnej nie posunęliśmy się ani o krok
- Uczniowie jako badacze, klasa jako przestrzeń negocjacji
- Nauczyciel historii z Torunia napisał 30 książek o miastach i ludziach
- Od A do Z. Nauczanie oparte na dowodach (6). E – Elaboracja
- Kolejny sukces niezwykłej sportsmenki z Wałcza. I to mimo pandemii!
- Jestem zaangażowany w przywracanie pamięci o moim ojcu oraz jego przyjaciołach z Grupy Poetyckiej „Wołyń”
- Sukces młodego naukowca. Jeszcze studiuje, a już uzyskał stopień doktora
- Casus. Wypowiedzenie czytelne i właściwie zaadresowane
- Pytanie do eksperta. Urlop uzupełniający